absolvuje trasu dlhú 15 kilometrov. Jej cesta do práce vedie cez obce Harakovce, Korytné, Beharovce, Granč-Petrovce, Hodkovce, Žehra, Dobrá vôľa a konečná Spišské Vlachy. Trvá približne 45 minút a je to okľuka. Navyše časť trasy prechádza aj kopcom Branisko. „Najmä v zime, keď ideme cez Branisko, cesty sú zlé a autobusy mávajú meškanie. Nemáme však na výber, ak sa chceme dostať do práce. Ak chceme cestovať napríklad do Krompách či Spišskej Novej Vsi, rovnako musíme ísť na autobusové či vlakové spoje do Spišských Vlách," približuje každodennú skúsenosť A. Bartošová.
Nielen jej, ale aj ostatným Dúbravčanom by život uľahčila cesta, ktorá by ich obec spojila so susednou, iba päť kilometrov vzdialenou obcou Oľšavka, odkiaľ je doslova na skok do Spišských Vlách. Spojnica medzi oboma obcami už existuje. Základy takmer deväť metrov širokej budúcej komunikácie položili pred rokmi pri prácach na tuneli Branisko, kedy sa na cestu navozila tzv. hrubá depónia z tunela. Cestu je potrebné iba dokončiť.
Na toto cestné spojenie Dúbravčania márne čakajú už desať rokov. „Výrazne by sa skrátila vzdialenosť, ale aj čas na dochádzanie do práce. Po ceste by sa dalo do Spišských Vlách dostať v lete za chvíľu aj na bicykli. Aj autobusom sa skráti vzdialenosť a ušetria," myslí si A. Bartošová.
V súčasnosti je táto nedokončená komunikácia tretej triedy vo vlastníctve Prešovského samosprávneho kraja (PSK). Ako stavebník vystupuje Správa a údržba ciest (SÚC) PSK. „Čiastkovým delimitačným protokolom bola zo Slovenskej správy ciest Bratislava na PSK delimitovaná projektová dokumentácia pre územné rozhodnutie a spisové agendy. Na stavbu - prepojenie ciest vydal Okresný úrad v Levoči, odbor životného prostredia, začiatkom roka 2003 územné rozhodnutie. SÚC PSK požiadala o predĺženie právoplatnosti rozhodnutia. Obecný úrad v Dúbrave, ako príslušný stavebný úrad, rozhodnutím predĺžil právoplatnosť územného rozhodnutia do 31. 3. 2009," uvádza riaditeľ Správy a údržby ciest PSK Ing. Vladimír Kozák.
Faktom je, že PSK na dostavbu cesty v súčasnosti nemá peniaze. Navyše táto komunikácia v budúcnosti spojí obce patriace do PSK a mesto Spišské Vlachy, ktoré je súčasťou Košického samosprávneho kraja. Dostavba je teda otázkou dohody medzi oboma samosprávnymi krajmi. Podľa slov starostu Dúbravy Ondreja Hovančíka má dobudovanie komunikácie regionálny význam. „Nielenže vznikne spojnica dvoch obcí a jedného mesta, ale spojí obce s cestou I/18 v smere Levoča - Prešov," uviedol O. Hovančík. Ako zdôraznil, od jej dokončenia závisí aj skvalitnenie ciest v samotnej obci, presnejšie ciest na tzv. nižnom konci obce. Vlani už Dúbravčania v rámci výzvy Operačného programu - základná infraštruktúra podali projekt na ich rekonštrukciu. Všetko to však závisí od dokončenia spomínanej komunikácie. Na to si však Dúbravčania i obyvatelia okolitých obcí budú musieť nejaký ten rok ešte počkať.
Podľa V. Kozáka ešte vlani boli z prostriedkov SÚC PSK spracovaný nový geometrický plán pre katastrálne územie Dúbrava, extravilán a majetkovo-právna dokumentácia pre trvalý záber. „Keďže na stavbu nie je krytie z kapitálových výdavkov, bola zaradená do projektu Modernizácia úsekov ciest II. a III. triedy v PSK. Financovaný bude z úverových zdrojov Európskej investičnej banky, s ktorou prebiehajú jednania na úrovni PSK. Pre roky 2006 - 2007 je plánovaná čiastka 5 miliónov 894-tisíc korún. Dohoda o spolupráci pri financovaní stavby medzi PSK a KSK je v štádiu prípravy, zatiaľ prebieha proces získania potrebných finančných prostriedkov. Stavba je zaradená aj do zásobníka akcií pre Národný strategický referenčný rámec pre roky 2007-2013.
Uvedomujeme si regionálny význam tohoto dopravného prepojenia a je aj v našom záujme čo najskoršie prepojenie obcí Dúbrava a Oľšavka," dodal V. Kozák.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš