na sobotňajšej mimoriadnej schôdzi odborári a zamestnanci popradskej SAD a levočského PRE-OS. Nakoniec sa zhodli, že ak do týždňa nepodpíše s nimi zamestnávateľ Dodatok číslo štyri ku zmluve, ktorý hovorí o hodinovej tarifnej mzde a naďalej si nebude plniť povinnosti, vyplývajúce z kolektívnej zmluvy, mal by sa pripraviť na tvrdý štrajk.
"Návrh na dodatok číslo štyri sme predložili už 30. decembra 2003 a odvtedy sme o ňom začali kolektívne vyjednávať. Ani na jednom stretnutí sme sa nedohodli, a tak sme už 13. mája minulého roku vstúpili do štrajkovej pohotovosti," vysvetlil šéf popradských odborárov Michal Čekel. Na konci júla minulého roku sa opäť stretli so zamestnávateľom, ktorý im podľa neho prisľúbil, že k podpisu dôjde, no nestalo sa tak.
"Týmto sme vyčerpali všetky ostatné možnosti okrem štrajku, ako sa domôcť svojich práv. Aj my chceme žiť a dostať, čo nám patrí. Základnú hodinovú mzdu v platovej triede číslo šesť by sme mali mať takmer vo výške 58 korún, no my máme stále len 51. A ani v tomto roku sme sa nedočkali zvýšenia platu o infláciu," pokračoval Čekel. Podľa neho mali už od prvého januára dostávať 59,45 korún za hodinu.
Odborári a zamestnanci skúsili ešte podať sťažnosť na konanie zamestnávateľa na inšpektorát práce. Ten podržal stranu SAD. "Podľa odpovede, čo sme dostali, si zamestnávateľ plní všetky svoje záväzky," interpretoval stanovisko inšpektorátu šéf autobusárskych odborov.
Na mimoriadnu schôdzu si nespokojní zamestnanci prizvali aj riaditeľa SAD, a. s. v Poprade Petra Štefányho, no k žiadnym záverom nedospeli. "O podpise dodatku číslo štyri nemám splnomocnenie s vami rokovať, o tom rozhoduje predstavenstvo. No a dodržiavanie kolektívnej zmluvy? Veď hrubo porušujete pracovnú disciplínu! Nevyškrtávate spoje, tak kde je chýbajúca nafta, kde sú tržby?" opýtal sa štrajkovo naladených zamestnancov Štefány.
Vytkol im, že podobným chovaním poškodzujú jednotlivci organizáciu a pri náhodných kontrolách zistil, že naschvál nezapisujú spoje, neodvádzajú odpočty ani tržby.
Čekel sa zase ohradil, že netreba hádzať všetkých do jedného vreca. Zároveň upozornil, že v platoch medzi autobusármi na východnom a západnom Slovensku je takmer 10-tisícový rozdiel. "O tomto nič neviem, ale ak by aj bol, určite nie takýto veľký. Na prémiovom poriadku a pravidelných odborných školeniach budeme pracovať," uistil Štefány. Zároveň pre Korzár povedal, že na pracovisku "načapal" zamestnanca pod vplyvom alkoholu a až v tridsiatich percentách zamestnanci porušujú pracovnú disciplínu. "Teraz nastane kontrola, ktorá tu chýbala, preto vládol chaos. Zistili sme aj takzvané komerčné závady, čo znamená, že neboli vydané cestovné lístky pasažierom. Cestujúci nám sami dávajú tipy. A prečo nie sú prémie? Firma nedosahuje plusový hospodársky výsledok, a preto je normálne, že si na prémie nebudeme predsa požičiavať, tak to beží skoro všade," dodal riaditeľ popradskej SAD, ktorý je v novej funkcii len pár mesiacov.
Na mimoriadnej schôdzi nakoniec prítomní prijali uznesenie, že na podpísanie Dodatku číslo štyri má zamestnávateľ jeden týždeň od oznámenia o uznesení. Ak to opäť nestihne, v ďalšom týždni chcú autobusári, prevažne vodiči, štrajkovať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš