postihnutých (ZŤP). V mestskej hromadnej doprave môžu zadarmo cestovať už len vozičkári, nevidiaci a ich sprievodcovia. Všetci ostatní zdravotne postihnutí môžu využívať 50-percentnú zľavu. V okrese Prešove je viac ako 12-tisíc držiteľov preukazov ZŤP, preto vo verejnosti rezonujú kritické ohlasy. Združenia postihnutých predložili prešovskej radnici nesúhlasné stanoviská a hrozia petíciou.
"Považujeme to za nehoráznosť v atmosfére, s akou bojujú chorí ľudia v zdravotnej aj sociálnej oblasti. To je len ďalšia ukážka nesystémového kroku, ukážka toho, ako ľudí v núdzi tlačia na okraj spoločnosti," reagovala na vývoj udalostí Mária Kurtová za občianske združenie onkologických pacientiek Venuše.
V uliciach mesta sme počuli podobné názory. "Každý z nás sa potrebuje prepravovať za lekármi po celom Prešove, za liekmi a denne takto precestuje veľa peňazí. To je akoby tým, čo majú nanič zdravie a najmenej peňazí, chceli vziať ešte viac. Chorí by mali mať zľavy," povedal Prešovčan Juraj Bartko. Z osobnej skúsenosti totiž vie, ako sa s barlami ťažko presúva z jedného konca mesta na druhý, keď potrebuje ošetrenie u lekára, alebo čosi vybaviť na niektorom z úradov.
Návrh, o ktorom je reč, predložila mestskej rade finančná komisia. Argumentovala tým, že vlani muselo mesto doplácať na zľavnené cestovné zo svojho rozpočtu 50 miliónov korún. Dotácie na zľavy už totiž nie sú v kompetencii štátu, ale samospráv. Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP), ktorého 100-percentným vlastníkom je mesto, zmenou taríf a úľav v roku 2006 len reagoval na zastavenie dotácií na verejnú dopravu od štátu. Limitovaním zliav chce ročne ušetriť 3 milióny korún. No a tento model mestskí poslanci odsúhlasili.
Zaujímalo nás, či aktivisti už doručili na radnicu petíciu a či sa ňou vedenie bude zaoberať. Oslovili sme preto tlačového tajomníka. "Nie. Do dnešného dňa nie je na úrade evidovaná," reagoval Michal Kaliňák.
Zdá sa však, že ľady sa aj napriek tomu pohli a rozhodnutie sa bude ešte prehodnocovať. Primátor Milan Benč požiadal riaditeľa DPMP Petra Janusa, aby sa spoločne pokúsili dať vzniknutú situáciu do inej polohy. Existuje východisko? Pýtali sme sa riaditeľa DPMP. "Mám nejaké podnety, návrhy a tento týždeň sa nimi bude zoberať predstavenstvo DPMP. V podstate však vidím východisko v tom, aby sme zaviedli nejaký ročný zľavnený cestovný lístok, ktorého hodnotu si dajú zdravotne postihnutí refundovať na sociálnom odbore po preukázaní dôvodov. Objem financií vynaložených na adresnú pomoc ľuďom by potom mesto odrátalo od dotácie pre nás," konkretizoval jeden z návrhov Peter Janus.
Naznačil, že kým zdravotný stav invalidných dôchodcov, ktorí majú 50-percentnú zľavu, sa pravidelne prehodnocuje, preukazy ZŤP sa vydávajú doživotne a nie sú ošetrené nijakými ochrannými znakmi. V praxi sa už stretli aj s falošnými preukazmi. Podľa M. Kurtovej však ani tento argument neobstojí. "To je o princípe sociálnej politiky. Iste, možno sa našlo niekoľko ľudí, ktorí preukazy zneužívali, ale prečo by sa to malo paušalizovať? Vydávajú ich úradníci a na ich svedomí je, či ich priznajú tým, ktorí na ne majú objektívne nárok," oponovala M. Kurtová.
Ukazuje sa, že bude nutné nielen prehodnotiť novú situáciu, ale aj definovať postihnutie a sociálnu situáciu žiadateľov z radov ZŤP. Pravda totiž je, že preukaz majú aj ľudia s kožnými ochoreniami alebo bezlepkovou diétou, ktorí pracujú a ich sociálna situácia je iná.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš