snímke) si opakovane na súde uplatňoval svoje práva k duševnému vlastníctvu, no neuspel. Podľa jeho tvrdení, vytvoril bázu dát pre nový systém riadenia kvality výroby s nadväznosťou na účtovnú evidenciu. Tá sa stala základom pre Integrovaný systém riadenia výroby ložísk (ISRVL), čiže pre dávkový systém, podľa ktorého je každá súčiastka identifikovateľná podľa čiarového kódu. Systém využíva spoločnosť ZVL Auto vo výrobe dodnes.
Podľa J. Bejdu, metodický pokyn PK-8-1, ktorý tvorí podstatu ISRVL, vypracoval popri svojej pracovnej náplni. V tom čase pracoval ako vedúci lisovne. "Pracoval som vo fabrike 30 rokov a prepustili ma z dôvodu nadbytočnosti. Firma na systéme profituje a ja som od roku 2003 na ulici. Pracoval som na tom mimo svojej pracovnej náplne a nežiadam nič iné, len morálnu satisfakciu. Roky žijem s pocitom poníženia," vraví Bejda.
Faktom však je, že okrem uznania autorských práv vlani cestou súdu žiadal aj finančné odškodnenie v hodnote 2,1 milióna korún podľa znaleckej hodnoty systému ISRVL...
Aj keď všetky doterajšie súdne procesy prehral, nevzdáva sa. Tvrdí, že na Slovensku chýbajú súdni znalci v oblasti informačných technológií. V týchto dňoch s advokátmi pripravuje nový návrh na predbežné opatrenie. Inak povedané, chce požiadať o vydanie zákazu používať systém ISRVL vo výrobnom procese v ZVL Auto. Návrh chce predložiť na Krajský súd v Prešove. Súd na nižšom stupni totiž predbežné opatrenie zamietol a začiatkom februára samosudkyňa v uznesení žalobu v plnom rozsahu zamietla. Bejda zvažuje aj nový petit žaloby, v ktorom sa chce hlásiť k spoluautorstvu, keďže samosudkyňa v jednom z predchádzajúcom konaní konštatovala, že báza dát a počítačový program sú osobité diela rôznych osôb.
A tu je kdesi uzol sporu. ZVL Auto prešlo od roku 1993 niekoľkými transformačnými zmenami. Podľa právneho zástupcu ZVL Auto Jozefa Mikloška, manažment systém ISRVL odkúpil v roku 1995 od prešovskej spoločnosti Elpo a neskôr ho udržiavala obchodná spoločnosť Ozex Control Systém, s. r. o. Faktom však je, že Bejda s niektorými ich zamestnancami spolupracoval na systéme programovania, čo potvrdzujú aj svedkovia Ján Hanobik a Pavel Vyjídaček. V notársky overených výpovediach potvrdili, že všetky údaje a analýzy im dodával výlučne J. Bejda, vtedy v pozícii vedúceho lisovne.
Priestor na vyjadrenie sme chceli dať aj žalovanej strane, teda generálnemu riaditeľovi ZVL Auto Miloslavovi Vysokému. Odmietol s nami hovoriť s odôvodnením, že sa vo firme koná audit a v najbližších dňoch nebude mať čas. Svojho času sa však pre náš denník vyjadril, že on osobne považuje všetky predchádzajúce žaloby za zmätočné. "Keď má pán Bejda pocit, že má vlastnícke právo, nech si ho dá patentovať na Úrade priemyselného vlastníctva," reagoval M. Vysoký.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš