Korzár logo Korzár Spiš
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

LETECKÁ TRAGÉDIA - Prečo lietadlo havarovalo?

Košice - Pred pätnástimi dňami sa neďaleko maďarskej obce Hejce zrútilo slovenské vojenské lietadlo An-24. Zahynulo 42 príslušníkov Ozbrojených síl

SR, ktorí sa vracali z mierovej misie KFOR v Kosove. Okamžite po havárii sa nielen v odborných, ale aj laických kruhoch začali objavovať rôzne dohady a špekulácie, čo mohlo byť príčinou tragédie. Dohady a fámy sa budú šíriť dovtedy, kým odborná vyšetrovacia komisia nezverejní výsledky analýzy údajov z takzvanej čiernej skrinky a kým dôkladne nepreskúmajú a nezverejnia výsledky analýzy trosiek lietadla.

Jednou z nich je, vrchol kopca zakryla hmla alebo opar, a ten splynul s okolím, takže ho piloti prehliadli. Pri dobrej viditeľnosti mohlo dôjsť zo strany posádky a pilota k podceneniu situácie. Slovenský pilot, ktorý si neželal byť menovaný, hovorí: "Najviac udalostí (nie nehôd) sa stalo pri dobrých dohľadnostiach, kde si človek myslí, že nemôže na trase zablúdiť. Mohlo dôjsť aj k tomu, čo sa stáva, že je vidina letiska v dohľade a pri klesaní z výšky do menšej oko nie je schopné vyhodnotiť presne aktuálnu výšku, diaľku a kurz k letisku, ak ich neporovná s údajmi na palube. Človeku sa zdá, že je stále vyššie oproti výške povolenej na pristátie, alebo klesanie. Pilot z kabíny pod seba nevidí a kopec vidí len v určitej vzdialenosti pred ním. Ak si ho zakryje kabínou, zabudne, že je tam a klesá do neosvetleného priestoru pod výšku povolenia sektorových výšok."

Skryť Vypnúť reklamu

Bývalý štátny tajomník Ministerstva obrany SR, generál letectva J. Pivarči, si myslí, že aj keby bol nad kopcom opar či mrak, kapitán bol povinný dodržať v danom priestore minimálnu výšku 300 metrov nad terénom. "Keď to neurobil, musí komisia pri vyšetrovaní zistiť, či technický stav lietadla umožnil pilotom neklesať pod túto výšku," zdôraznil J. Pivarči.

Ako o ďalšej možnosti pádu An-24 hovoria piloti v Českej republike o takzvanom Syndróme čiernej diery. Dochádza k nemu pri pristávaní v noci k výrazne osvetlenému cieľu počas dobrej viditeľnosti (30 km) nad nie veľmi osvetleným terénom. Pilot si zafixuje osvetlený bod (v tomto prípade Košice) a drží ho pri klesaní neustále pred sebou v jednom pomyselnom bode či už na okne kabíny alebo kokpite lietadla, takže klesá rýchlejšie, ako by mal. Keď sa k tomu pridajú poveternostné podmienky, pri ktorých sú kopce zahalené nízkymi stratami (mrakmi, ktoré zakrývajú vrcholky), tak mohli piloti sústredení na spomínaný svetelný bod vojsť do mráčku a v poslednej chvíli sa ešte márne pokúsili zdvihnúť lietadlo nad kopec. V minulosti podobne havaroval Boeing 727-200 (let VASP 168) pri letisku Fortazela v Brazílii. Išlo o riadený let do terénu (CFIT). Pri nočnom vizuálnom priblížení sa posádka pravdepodobne riadila podľa svetiel mesta po ich pravej strane, pričom lietadlo narazilo do hory pred ním. Niekoľko sekúnd pred nárazom počuť kapitána lietadla, ako vraví: "Videl si tie kopce?". Všetci ľudia na palube zahynuli.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa hovorcu Ozbrojených síl SR Milana Vangu presný priebeh letu a príčiny nehody An-24 potvrdia až výsledky vyšetrovania. Definitívnu odpoveď, či haváriu spôsobila chyba pilota alebo technická závada na lietadle, dá teda až záver vyšetrovacej komisie. Jej výsledky budú známe o niekoľko týždňov, keď komisia preverí údaje z čiernej skrinky a výsledky analýz trosiek lietadla.

Pomohol by systém vyrovania?

Jednou z úvah, prečo lietadlo narazilo do kopca, je i tá, že na palube An-24 chýbal varovný systém EGPWS. I keď je veľmi drahý, patrí do povinnej výbavy každého civilného dopravného lietadla, viaceré letecké spoločnosti ho nedovoľujú nikdy vypínať. EGPWS pomocou satelitu a elektronickej mapy ukazuje posádke lietadla terén. Ak hrozí náraz do terénnej prekážky, varuje pilota signálom pull-up, pull-up, čo značí, že lietadlo treba ťahať nahor. Havarované lietadlo bolo vojenské, a tie EGPWS mať nemusia. Podľa Ľudovíta Mikušku z ministerstva obrany sa o kúpe spomínaného systému uvažovalo. Nekúpili ho však preto, lebo "lietadlo má také prístrojové vybavenie, ktoré mu zaručuje bezpečné lietanie a bezpečné pristátie".

Skryť Vypnúť reklamu

Jozef Pivarči si myslí, že "ak by varovný protizrážkový systém v lietadle bol, upozornil by pilotov včas a k nehode by nedošlo, pokiaľ riadenie a motory lietadla pracovali spoľahlivo".

Už spomínaný slovenský pilot hovorí: "Každý prístoj vynájdený na uľahčenie letu a upozorňujúci na zlú letovú situáciu je dobré mať na palube lietadla. Niektoré prístroje sú predpísané a musia byť zabudované v lietadle. Ostatné záleží na peniazoch, či ich firma má, prístroje kúpi a do lietadla dá zabudovať. Je pravda, že ak si pilot verí za vidu a všetko má pod kontrolou, môže si letieť, ako 'chce'. Ale platia určité pravidlá, ktoré musí dodržiavať, aj keď letí za vidu. A tak musí preniesť pohľad aj na palubnú prístrojovú dosku a overiť si údaje, či letí správne. Napríklad rýchlosť, výšku, kurz."

(sam)

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 269
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 110
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 362
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 310
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 618
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 168
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 501
  8. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 323
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 227
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 130
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koronavírus v Bardejove: Plošné testovanie u nás môže byť príkladom pre Európu, vyhlásil Pollák (minúta po minúte)

Cieľom pilotného celoplošného testovania je spomaliť šírenie ochorenia Covid-19.

Testovanie v Bardejovskej Zábave.

Pacientka, ktorá odmietla testy aj rúško, porodila zdravé dieťa

Na sociálnej sieti sa šíri výzva k protestom. Nemocnica kontaktovala políciu.

Historikovi pripomína monotónna biela omietka zateplený panelák.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Občania boli veľmi zodpovední, hodnotí Naď. Spokojný je aj Matovič (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Prevrat na STU

Na Slovenskej technickej univerzite sa pokúsia odvolať rektora.

Tomáš Prokopčák.
Zdravotníci v nemocnici v Kyjove.
S prvou republikou sa nám spája doba elegancie, prosperity a pohody. Nie vždy to bola pravda.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop