kameňmi, že ničili auto. Teraz je to ako v úplne normálnom svete, cesta je čierna a jazdí sa v pohode," pochvaľuje si zmenu, ktorá po dlhých rokoch neúnavnej kritiky nastala od začiatku zimy, vodič autobusu. Ten má trasu Ždiar - Lysá Poľana v malíčku, ale za dlhé roky jazdenia sa mu ešte nikdy nepodarilo zimnú údržbu pochváliť.
Koniec nočnej mory. Tak teda vnímajú tatranskí vodiči výraznú zmenu, ktorú zaznamenali na ceste vedúcej z Tatranskej Kotliny na hranicu s Poľskom v Lysej Poľane.
Pozitívne reakcie prichádzajú aj od obyvateľov obce Ždiar. "Čo sme sa len každý rok nalamentovali, že tu sa nedá jazdiť! Nepreháňam, ak poviem, že naozaj šlo o život. Zostáva len dúfať, že toto nebude lastovička, ktorá už na budúcu zimu nepriletí," dúfa miestny Ždiarčan. Dodáva, že zmenu zaregistrovali aj hostia a lyžiari, ktorí sa do Ždiaru pravidelne vracajú.
"Kvalitne udržiavaná cesta má určite pozitívny vplyv aj na cestovný ruch. Ždiar mal kvôli cestám veľmi zlé meno, teraz sa to mení," teší sa z výsledku starosta obce Ladislav Budzák. O to, že kvalita údržby sa zmenila, sa zaslúžila aj samospráva. "Vlani som všetkých kompetentných vzal do Poľska, kde je tiež národný park. Tam sme jazdili po dobrých cestách. Keď sme vhupli do ľadových koľají, bolo jasné, že sme opäť na Slovensku," spomína starosta.
Po rokoch kritiky zo strany vodičov sa napokon podarilo dosiahnuť rozhodnutie Obvodného úradu životného prostredia v Poprade, ktorý dal súhlas na pokusné používanie posypovej ekosoli.
"Ide o nový materiál, Solmag L a Solmag S na báze anorganickej soli chloridu horečnatého, ktorý je potrebné odskúšať a monitorovať jeho vplyv na životné prostredie. Výsledky monitoringu možno očakávať až o rok," uviedol Juraj Švajda zo Správy TANAPu.
Počas tejto zimy dostali "výnimku" tri úseky štátnych ciest, okrem Ždiaru-Javoriny aj Dolný Smokovec - Starý Smokovec a Nový Smokovec - Tatranská Lomnica. "Je to poriadne cítiť, kde je cesta upravená soľou a kde klasicky len odhrnutá. Stačí ísť z Lomnice do Kotliny a ľadové koľaje dajú vodičovi riadne zabrať," konštatuje ďalší Ždiaran, ktorý denne jazdí autom do Popradu.
Ako väčšina domácich kladie zároveň otázku, či by pri tejto forme údržby už nemohli Tatranci zostať natrvalo a na všetkých úsekoch ciest. Podľa ochranárov však treba najprv zistiť vplyv ekosoli na prírodné prostredie. Ten bude známy až po dôsledných výskumoch. "Ak sa nepreukáže negatívny vplyv novej ekosoli na životné prostredie, nebudeme mať nič proti jej používaniu," dodal Juraj Švajda.
Autor: kim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš