posádkou! O život prišli tí, ktorí ho denno-denne iným zachraňovali - záchranár z Popradu, lekár z Košíc a pilot z Piešťan. Tragédia otriasla celým Slovenskom.
V troskách vrtuľníka Agusta zahynul 47-ročný pilot Viktor R., 32-ročný lekár Dalibor T. a 28-ročný záchranár Karol J. Smútok zavládol aj popradskej leteckej spoločnosti Air Transport Europe (ATE). "Posádka havarovaného vrtuľníka absolvovala desiatky záchranných letov, pilot mal nalietaných 6230 letových hodín a mal 20-ročnú prax. Bol vycvičený na lietanie v nočných podmienkach," uviedol hovorca LZS ATE Pavol Svetoň.
Ako dodal, posádka vyštartovala v pondelok večer na záchranný let na trase letisko Sliač - Žilina - Banská Bystrica. Let bol indikovaný ako prevoz pacienta zo žilinskej do banskobystrickej nemocnice. "Keďže vrtuľník bol vybavený špičkovou navigačnou a prístrojovou technikou, umožňujúcou letieť aj v noci a počasie neobmedzovalo plánovaný let, pilot sa rozhodol letieť. Posádka zasahovala v snahe maximálnou mierou pomôcť pacientovi," upresnil hovorca.
Podľa jeho slov bol vrtuľník Agusta A109K2 vyrobený v roku 1994, spĺňal najprísnejšie letecké normy a do prevádzky ich firma ATE do jednotlivých stredísk Leteckej záchrannej služby postupne uvádzala od roku 2003.
Vrtuľník však v osudný pondelok k pacientovi do Žiliny nedoletel, havaroval krátko pred ôsmou hodinou večer.
"Je to tragédia. Chceme pomáhať iným a v konečnom dôsledku ubližujeme vlastným," vyjadril sa krátko po nešťastí lekár LZS ATE Henryk Zajac.
"Žiaľ, takéto tragédie k letectvu patria a každý, kto v tom robí, s istým vedomím rizika do každej akcie aj ide," uviedol bývalý pilot vojenských vrtuľníkov Ľubomír Majerčák. Ani v jeho doterajších skúsenostiach to nie je prvý tragický prípad, pri ktorom prišiel o niektorého z kolegov. "Je to o to smutnejšie, že v tomto prípade šlo o naozaj veľmi skúseného pilota, istý čas pôsobil aj ako pilot letky ministerstva vnútra. Bohužiaľ, aj tragédie patria k takémuto povolaniu. O tom, čo sa mohlo stať, sa nedá hovoriť, to by boli len špekulácie a dohady," dodal niekdajší pilot.
Ľahký dvojmotorový vrtuľník Agusta A109K2 má predpoklady na náročnú prevádzku v členitom teréne Slovenska a je vhodný do vysokohorských podmienok. Pondelková tragédia je prvou haváriou tohto typu vrtuľníka v službách ATE, naposledy havarovaný vrtuľník pomáhal pri lavínovom nešťastí v Západných Tatrách na Silvestra. Príčiny a okolnosti havárie vyšetruje Letecký úrad a polícia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš