Korzár logo Korzár Spiš

Slovenské a poľské Tatry spojí železnica

Slovenské a poľské Tatry by mala už o niekoľko rokov spájať železnica. "Je predpoklad, aby elektrická železnica išla okolo celých Tatier zo

slovenskej a poľskej strany, a aby bola napojená aj na letisko Poprad," uviedol tajomník Výboru vlády pre obnovu a rozvoj Vysokých Tatier Ivan Štefanec.

Cieľom projektu je vybudovanie integrovaného dopravného systému a odbúranie osobnej automobilovej dopravy a úplne vylúčenie nákladnej dopravy z Vysokých Tatier. Štefanec predpokladá, že časový horizont celého projektu je päť rokov, z čoho dva roky potrvá príprava projektovej dokumentácie. Podporu má projekt podľa Štefanca nielen na Slovensku, ale aj v Poľsku a v orgánoch Európskej komisie. Slovensko by malo získať na uskutočnenie projektu financie z fondov Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V súvislosti s týmto projektom sa začína hovoriť o oprášení projektu Alweg, ktorý mal vyriešiť v polovici šesťdesiatych rokov zastaranú dopravu vo Vysokých Tatrách jednokoľajkou na pilieroch. "Myslím si, že projekt elektrickej železnice okolo Tatier je ešte progresívnejší," uviedol I. Štefanec. Podľa neho znamená medzinárodnú spoluprácu a verí, že jeho uskutočnenie posunie Tatry na vyššiu úroveň, dá im medzinárodný punc a pritiahne pozornosť zahraničných návštevníkov.

Primátor Vysokých Tatier Ján Mokoš si nemyslí, že projekt Alweg má v súčasnosti šancu. "Reálnejšia je tá druhá možnosť, nenazývajme to Alwegom, ale hovorme o nosnom dopravnom systéme," uviedol J. Mokoš. Predĺženie Tatranskej elektrickej železnice na letisko v Poprade a do Poľska je podľa neho dobrá vízia. TEŽ v niektorých úsekoch potrebuje zdvojkoľajnenie a vyrovnanie oblúkov, aby sa doprava na železnici mohla zrýchliť. Železničná doprava je v porovnaní s automobilovou oveľa ekologickejšia. Aký systém nakoniec zvolí mesto bude známe až po odsúhlasení územného plánu, ktorého schválenie sa posúva z marca na september 2006.

SkryťVypnúť reklamu

Nový prepravný systém - Tatranskú integrovanú dopravu predpokladá aj víťazná Štúdia trvalo udržateľného rozvoja Vysokých Tatier. Štúdia navrhuje zaviesť systém "zaparkuj a použi hromadnú dopravu", ktorá by znížila množstvo individuálnej automobilovej dopravy. Preferovať by sa mali dopravné uzly v priestoroch s dominantnou väzbou na služby cestovného ruchu.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 869
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 677
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 460
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 581
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 657
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 306
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 575
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 522
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu