obchod s elektronikou či penzión. Ulica je na hlavnom ťahu k priemyselnej zóne a v čase od pol druhej do pol tretej popoludní je tu v oboch smeroch zakázané zastavenie. A to je problém, ktorý už dlhé roky trápi týchto podnikateľov. Zásobovacie vozidlá, ako aj zákazníci tu nemôžu zastaviť bez toho, aby vo väčšine prípadov nedostali pokutu.
"Musíme ich upozorňovať na to, aby nechodili nakupovať v čase zákazu zastavenia. Úderom pol druhej prichádza mestský policajt a dáva pokuty každému, kto tu zastaví. Navyše pokutujú aj nás. Manžel zvykne auto zaparkovať na nájazde k domu, keď však prístup blokuje iné auto, musí zaparkovať na ceste. Ako máme z auta vyložiť tovar, bez toho, aby sme zastavili. Platíme mestu poplatky, no máme pocit, že náš problém ich nezaujíma," zdôrazňuje V. Pijaková.
Rovnaký názor zdieľajú aj ostatní. Zdôrazňujú, že mesto nemá zatvárať oči a pokúsiť sa nájsť riešenie. "Nie sme za násilné riešenie. Netrváme ani na zrušení zákazu zastavenia, kvôli bezpečnosti premávky, ale aspoň, keby sa na značku osadilo upozornenie "okrem zásobovania" alebo bolo možné pozdĺžne parkovať na ceste či časti chodníka. Riešení je niekoľko, vôľa tu však chýba," myslí si V. Pijaková i ostatní podnikatelia.
Problém sa dostal aj na stôl krompašských poslancov. Podľa slov Igora Cukera (SMER) najjednoduchším a najlacnejším riešením by bolo vytvorenie parkovacích miest pre pozdĺžne parkovanie s jedným kolesom na chodníku. "Išlo by len o minimálne úpravy pre nájazd na chodník. Bezpečnosť premávky ostane zabezpečená a neobmedzovali by sme podnikateľov," zdôraznil I. Cuker. Podľa slov V. Pijakovej podnikatelia by si aj na vlastné náklady urobili parkovacie plochy, len ak by im to bolo umožnené. Ako krompašský primátor Jakub Zahradník zdôraznil, mesto požiadalo o vyjadrenie Dopravný inšpektorát (DI) v Spišskej Novej Vsi. Na veľké úpravy však chýbajú peniaze.
Podľa slov kpt. Ing. Martina Lukáča z DI, problém má viacero uhlov pohľadu. Prvým je to, že miestne komunikácie majú mať šírku minimálne šesť metrov. "Ak by parkovali vozidlá na ceste, jej šírka sa skráti, čo by bolo v rozpore so zákonom č. 315/1996 Z.z o premávke na pozemných komunikáciách. Ovplyvnilo by to aj bezpečnosť premávky. Po druhé, v domoch sú prevádzky, teda ide už o polyfunkčné domy. Stavebný zákon hovorí, že musia mať parkovacie plochy pre zákazníkov. Platná technická norma o stavbách miestnych komunikácií hovorí, že dochádzková vzdialenosť z parkovacieho miesta k cieľu má byť do 300 metrov. Čo je v tomto prípade splnené, keďže na ulici je futbalový štadión s parkovacou plochou," uviedol M. Lukáč. Podnikatelia si však nevedia predstaviť, že zákazníci s vedrami s farbou či televízormi šliapu niekoľko desiatok metrov ku štadiónu.
Ako ďalej zdôraznil, parkovacie plochy v tejto časti mesta je možné riešiť len stavebnou úpravou. Medzi chodníkom pri ceste a domami je svah, čo by si vyžiadalo náročné terénne úpravy a stálo by to značný balík peňazí. Na to však musí nájsť odpoveď vedenie mesta. "Tak by mohla vzniknúť plocha na pozdĺžne parkovanie široká minimálne 2,5 metra. Ak by však na mieste chodníka vznikla parkovacia plocha a ten by sa posunul na úroveň terajšieho svahu, obmedzil by sa tým prístup k domom," dodal M. Lukáč.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš