k najpríjemnejším, ale je to realita. Železnice totiž majú na miestenky dve cenové taxy, všetko záleží od toho, v ktorý deň sa na cestu pasažieri vyberú. Povinne miestenkové vlaky sú častokrát pre cestujúcich, ktorí absolvujú kratšie trate, maximálne predražené. Ceny miesteniek nezriedka prekročia sumu za cestovný lístok.
"Chcela som ísť z Popradu do Spišskej Novej Vsi, a keďže som prišla na stanicu skôr, rozhodla som sa využiť práve prichádzajúci vlak Inter City. Keďže je povinne miestenkový, okrem cestovného za rýchlik som si musela zaplatiť aj miestenku. Z predchádzajúcej skúsenosti som vedela, že stojí okolo dvadsať korún a nezdalo sa mi to až tak veľa, najmä keď prídem do Spišskej Novej Vsi oveľa skôr, než s osobným vlakom," opísala nám svoj zážitok 29-ročná Janka. Keďže v tom čase nefungoval systém, prostredníctvom ktorého sa zadávajú miestenky pre cestujúcich, pani za pokladničnou priehradkou jej odporučila, že si môže miestenku dokúpiť priamo vo vlaku u sprievodcu vzhľadom na poruchu systému. Nastúpila do vlaku a keď ju sprievodca poprosil za miestenku neuveriteľných osemdesiat korún, myslela si, že zle počuje. "Bola som zhrozená. Veď lístok stojí necelých šesťdesiat korún, preto sa mi zdá nenormálne, že miestenka je ešte drahšia. Ako odpoveď som dostala argument, že je "silný" deň," pokračovala Jana. O tom, či za miestenku zaplatia cestujúci necelých dvadsať alebo až osemdesiat korún rozhoduje skutočnosť, v ktorý deň v týždni sa na cestu vyberú. Železnice rozlišujú dni na "silné" a "slabé", a to podľa predpokladaného počtu cestujúcich.
Rozdielnosť cien miesteniek potvrdil aj hovorca ZSSK Miloš Čikovský. "Je to prirodzený marketingový nástroj, ktorým sa snažíme cenou ovplyvňovať rozhodovanie cestujúcich, aby cestovali v slabých dňoch, kedy sú vlaky menej vyťažené," odpovedal na našu otázku, prečo sa železnice rozhodli stanoviť za miestenky dvojaké ceny, Čikovský. Podľa neho sa zvýšená cena miestenky týka len vlakov vyššej kvality. Zároveň nevidí problém v tom, že miestenky na mnohých tratiach presahujú samotnú cenu cestovného lístka. "Cestujúci v regiónoch môžu využívať rýchliky alebo regionálne vlaky," uviedol hovorca ZSSK.
Pokiaľ si pasažieri pamätajú 15-korunovú cenu miestenky, od nástupu platnosti nového cestovného poriadku, teda 11.decembra tohto roku, táto taxa neplatí. Jej cena vzrástla na súčasných dvadsať korún. Samozrejme len v prípade, že cestujúci využijú vlakové spojenia len v "slabé" dni.
Kalendár silných a slabých dní na povinne miestenkové IC vlaky Platný pre GVD 2005/2006 od 11. decembra 2005 do 25. marca 2006
IC 402IC 403IC 404IC 405IC 500IC 501IC 511
pondeloksilnýslabýsilnýsilnýsilnýsilnýslabý
utoroksilnýsilnýslabýslabýslabýslabýslabý
stredasilnýsilnýslabýsilnýslabýslabýsilný
štvrtokslabýsilnýsilnýsilnýsilnýsilnýsilný
piatokslabýsilnýsilnýsilnýsilnýsilnýsilný
sobotaslabýslabýslabýsilnýslabýsilný-
nedeľaslabýslabýsilnýslabýsilnýslabýsilný
Výnimky
DeňIC 402IC 403IC 404IC 405IC 500IC 501IC 511
Silný27.XII.27.XII.27.XII.26.XII.
Slabý26.XII.6.I.25.XII.6.I.26.XII.6.I.31.XII.
(Zdroj: ZSSK)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš