horyzont 2013 v čase pred schvaľovaním rozpočtu na roky 2007-2013 v Európskej komisii. Za Karpatský euroregión dohliadali na obsah rokovania za poľskú stranu poslanec zahraničnej komisie sejmu Andrzej Ćwierz (na snímke prvý zľava) a za slovenskú stranu prednosta KÚ v Prešove Jozef Polačko. "Našim cieľom je koordinovať postup na národných úrovniach v oblasti regionálneho rozvoja, infraštruktúry a v neposlednom rade aj lobovať vo vzťahu k ústredným orgánom oboch krajín. Konkrétne nám ide o Prešovský kraj a Podkarpacke vojvodstvo" uviedol J. Polačko. Jeho kolega, riaditeľ Euroregionu Karpacki Polska Dawid Lasek zdôraznil, že v pláne je vytvorenie vlastného operačného modelu pre teritoriálnu spoluprácu na roky 2007-2013. "V súčasnosti je v oboch krajinách pri rozvojových programoch istá asymetria, preto je dôležitá konkrétna dohoda a návrhy ešte pred schvaľovaním rozpočtu na spomínané obdobie," konkretizoval D. Lasek. Neskrýval obavy, že dôvodom sú aj signály o tom, že plánovaná suma 12,5 milióna eur na nasledujúce roky sa má znížiť na polovicu, a to ich znepokojuje. "Karpacki horyzont 2013 je heslo alebo subjekt, ktorým chceme v Európskej komisii získať postavenie a kompetencie pre ďalšie vyjednávania," vysvetlil.
Andrzej Ćwierz pripomenul, že je po prvýkrát na takomto pracovnom výjazde v Prešovskom kraji, čo považuje za dôležité aj z hľadiska, že získa konkrétny obraz o potrebách slovenského regiónu. Závery z rokovania, na ktorom sa zúčastnili aj štátny tajomník Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR Štefan Kužma, poslanci NR SR Ján Pataky, Jaroslav Ivančo a Jaroslav Jaduš budú tlmočiť novému poľskému rezortnému ministrovi a parlamentu.
Na našu otázku, či môžu konkretizovať inštitucionálne asymetrie medzi oboma krajinami, ktoré vznikajú a ktoré sa pokúsia na tomto rokovaní eliminovať, reagoval J.Polačko. "Ide napríklad o infraštruktúrne prepojenie, ktoré nemôžeme ovplyvniť. Rozhodovania o výstavbe diaľnic a komunikácií vychádzajú z rezortných ministerstiev v oboch krajinách. Nie vždy sa zhodneme, ale môžeme sa pokúsiť zvoliť spoločný postup, aby prihraničné regióny získali potrebné prepojenie." Mal zrejme na mysli výstavbu rýchlostnej komunikácie R4 alebo obchvatu Prešov-Svidník-Dukla, ktorá by sa mala napojiť na Rzeszów a ďalej na pobaltské štáty. Kým na slovenskej strane sa s výstavbou začne pravdepodobne už koncom tohto roka, na poľskej sa plánuje investovať do prepojenia až v roku 2012.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš