na štyridsať kilometrov za hodinu, a to takmer všade až po koniec okresu. Prvé je hneď v najbližšej obci Hniezdne, druhé v Nižných Ružbachoch, tretie pred Míľavským kopcom kvôli stavebným prácam a ďalšie v meste Podolínec. Podľa starostov chránia životy domácich, ďalší tvrdia, že zbytočne brzdia premávku.
"Vôbec nie som spokojný, že musím brzdiť na povolenú štyridsiatku. Načo je potom všeobecné pravidlo, že v obciach sa jazdí šesťdesiatkou, keď tu je všade štyridsiatka? Aký to má zmysel? To som mohol ísť rovno na bicykli," rozčuľuje sa 37-ročný vodič Ján z Nitry, ktorý bol tunajšími vodičskými obmedzeniami nemilo prekvapený. Zároveň si myslí, že takéto obmedzenia zbytočne brzdia premávku a znechutení vodiči skôr šliapnu na plyn, než pri bežných obmedzeniach. "Aj tak som tu stretol kopec kamiónov, ešte k tomu štyridsiatky. Našlo sa aj zopár vodičov, ktorí išli určite dvojnásobnou rýchlosťou a ani sa im nečudujem. Keď tadiaľ jazdia denne, musí im to liezť poriadne na nervy," dodal.
Nielen verejnosti sa podobné zákazy nepáčia. "Aj mňa to rozčuľuje. Najnovšie pribudla pred Míľavským kopcom, kde sa stavia vodné dielo. Ja chápem, že tam pracujú mechanizmy, ale neviem, prečo tieto obmedzenia platia aj vtedy, keď tam nie sú. Podľa mňa by sa mali prekrývať alebo aspoň časovo vymedziť," povedal nám riaditeľ Správy a údržby ciest PSK pre oblasť Stará Ľubovňa Michal Kormaník. Súhlasí s ním aj ekonomický námestník Správy a údržby SSC v Starej Ľubovni Vladimír Jaceník. "Iniciatíva prichádza od obcí alebo firiem, pokiaľ sa blízko pri ceste stavia. Pokiaľ sú v obci z oboch strán chodníky, štyridsiatka nemá význam. Väčšinou o ne žiadajú obce, ktoré by mali zainvestovať do chodníkov. A mám taký dojem, že sa to stáva módou. Na jednej strane si myslia, že tým zvýšia bezpečnosť, na druhej strane by si mali uvedomiť, že ide o cesty a ešte k tomu hlavné ťahy, ktoré majú premávku čo najviac urýchliť," uviedol Jaceník.
Starostovia sa bránia známymi argumentmi. "Štyridsiatku sme presadzovali najmä kvôli podnetom domácich a má svoje opodstatnenie. Na vyšnom konci aj pri nákupnom stredisku sme mali smrteľné úrazy. Vodiči zranili chodcov, najmä cyklistov," vysvetlil Selep. V Podolínci je zatiaľ "štyridsiatka" len dočasnou záležitosťou, no domáci bojujú, aby zostala aj po úpravách. "Najprv bola požiadavka na celé mesto, nakoniec sme to upravili na najfrekventovanejší úsek od mestského úradu po zdravotné stredisko. Odpoveď ešte stále nemáme, ale dúfame, že nám vyhovejú. Je tam zvýšený pohyb chodcov do škôl, kostola, či ku lekárom. Aj keď tam nebolo veľa nehôd, ide podľa nás o veľmi kritický úsek," zdôvodnil žiadosť o "štyridsiatku" primátor Podolínca Daniel Marhevka (na snímke).
Podľa zástupcu prešovskej krajskej policajnej hovorkyne Daniela Džobanika ani jeden z úsekov nepatrí ku najnehodovejším.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš