Prešove. Inak povedané, sú to operátori, ktorých hlas môžete počuť, keď zavoláte na tiesňovú linku 112. Keďže sme boli zvedaví, čo sa skrýva za (ne)známym číslom, ktoré slúži na záchranu ľudí v núdzi, vybralia sme sa na spomenuté koordinačné stredisko.
Je krátko po 15-tej hodine. Na "112" je veru rušno. Telefóny zvonia v jednom kuse. "Dopoludnia, keď sú deti v škole, býva zvyčajne pokoj, ale uvidíte, čo bude teraz, keď sú deti zo školy doma. Najhoršie je to medzi druhou a šiestou pooobede, " oboznamuje nás so situáciou Viktória. Na stodvanástke pracuje rok. Jej kolega Milan o dva roky viac. "Dobrý deň, tiesňová linka stodvanásť, čo potrebujete?" pýta sa Viktória (na snímke). Keďže telefóny sú nastavené na hlasitý odposluch, detský smiech počujeme aj my. "Ta nič nepotrebujem teta," ozve sa z telefónu tenký hlások. "Tak prečo zneužívaš tieňovú linku? Je to trestné. Vieš, že rodičia môžu dostať päťdesiattisícovú pokutu?" pýta sa Viktória. Na to dieťa rýchlo zloží. Na počítači sa hneď objaví číslo, z ktorého volalo. Tí, ktorí si myslia, že sa pobavia a volajú tajne z "klírka," majú smolu. Na monitore počítača sa hneď ukáže ich mobilné číslo. Dozvedáme sa, že zneužitie linky sa naozaj trestá a niektorí "srandisti" už dostali aj mastné pokuty.
Telefón zvoní znova. "Pani, nemáte nejakú holku, čo by šla so mnou na kávu?" pýta sa mužský hlas. Milan Kolibab hovor ruší. "Volá tu kadekto. Mnohí nám aj škaredo vynadajú, hovoria do telefónu oplzlosti. Niekedy spustia takú paľbu vulgárnosti, až sa hanbíme," hovorí. "Niekto raz kolegu dokonca preklial," hovorí Viktória. Všetky hovory sa nahrávajú, čísla zaznamenávajú. Na tiesňovú linku sa má volať len vtedy, ak je v núdzi život človeka, jeho zdravie alebo majetok. Pravda je žiaľ taká, že tiesňová linka 112 sa veľmi zneužíva, a to najmä deťmi. Je to tak aj napriek tomu, že mnohí toto číslo ešte stále nepoznajú. Je až neuveriteľné, ale iba dve percentá všetkých hovorov sú oprávnené. Denne zavolá na linku približne 2 500 ľudí. V roku 2003, keď linka "začínala", zaznamenali operátori aj 3 700 hovorov.
"Ľudia si toto číslo najčastejšie zamieňajú s číslom informácií. To bolo kedysi číslo 121 a ľudia si to mýlia. Neraz nám vynadajú, lebo im nefunguje telefón v telefónnej búdke," hovorí Viktória. Kým sa rozprávame, Milan Kolibab mi ukazuje hlásenie o preprave nebezpečných látok. Z Plavča odchádza nákladný vlak, vezúci kyselinu chlorovodíkovú do Bratislavy. "O preprave nebezpečných látok musíme informovať krajskú stodvanástku v Košiciach a v Žiline," vysvetľuje. V prípade nebezpečenstva alebo havárie zasiahne zložka, na ktorej území sa práve náklad nachádza. Podobne to je napríklad aj v prípade povodní.
Opäť sa vraciame k Viktórii. Keby boli ľudia na východe Slovenska uvedomelí a linku nezneužívali, práve by hovorila s človekom v ohrození života. Už podľa hlasu vytušíme, že taký však na druhej strane "drôtu" nie je. "Teta, dajte mi číslo na pohotovosť," nástojčivo žiada detský hlas v telefóne. "V akom meste chceš pohotovosť?" pýta sa Viktória. "V Poprade teta," znie odpoveď. Viktória nadiktuje číslo a končí hovor. Vzápätí volá niekto z toho istého čísla a žiada tú istú informáciu. Viktória číslo nadiktuje znova. Situácia sa však opakuje. "Teta, ale vy ste mi dali číslo do nemocnice na pohotovosť," hlas na druhej strane znie obviňujúco. "A akú si chcel pohotovosť?" pýta sa Viktória s prekvapením v hlase. "Jój, teta, šak tú, kde dávajú peniaze, tú finančnú pohotovosť," odpovedá dieťa. Viktória trpezlivo vysvetľuje, že na tiesňovej linke sa takéto informácie nepodávajú. Telefón zvoní opäť. Konečne sa dočkáme aj oprávneného hovoru. Žena z obce neďaleko Prešova naozaj potrebuje pomoc. "Manžel spadol pred dvomi hodinami z lešenia. Nechcel ísť k lekárovi, je dosť poudieraný a teraz už odpadáva. Čo mám robiť?" pýta sa so zúfalstvom v hlase. Milan Kolibab ju upokojuje a ihneď spája s operátorkou na 155-ke. Tá zisti najzákladnejšie údaje a na miesto nešťastia posiela záchranku.
O pár minút neskôr volá mladý muž z Popradu. Mal menšiu "búračku." Tvrdí, že nič vážne sa nestalo, chce to však nahlásiť polícii. Milan Kolibab ho prepája na popradskú políciu. "Najviac volaní a aj tých neoprávnených je na východe Slovenska. Porovnávali sme to s ostatnými krajmi," hovorí Viktória. Po dvoch hodinách strávených na stodvanástke odchádzame. Štatistika hovorí za všetko 250 volaní a iba dve z nich oprávnené.
Práca na 112 sa zefektívni
Prešov V priestoroch koordinačného strediska integrovaného záchranného systému prebieha v týchto dňoch rekonštrukcia. Po jej ukončení sa priestory rozšíria. "Od 1.1. 2006 nastúpi k súčastným operátorom jeden operátor z Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Prešove. Od 1.3. pribudnú aj operátori zo záchrannej zdravotnej služby. Cieľom bude zefektívnenie a skvalitnenie celého záchranného systému," uviedol Vladimír Tutoky, odborný radca pre krízové riadenie integrovaného záchranného systému v Prešove.
Operátorom pri práci pomôže aj elektronická mapa, znázorňujúca aktuálny pohyb výjazdových skupín v rámci daného územia. Tým dôjde aj k skráteniu dojazdových časov. Mapa bude lokalizovať i každého volajúceho.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš