prístup najväčšej komerčnej banky na Slovensku k svojim klientom. Tá mu vraj neoprávnene účtovala poplatky za vedenie devízového účtu celých šesť rokov!
Ten si J. S. Friedmann otvoril v popradskej pobočke Všeobecnej úverovej banky (VÚB) ešte koncom augusta 1996. V marci 1998 dal banke príkaz na prevod finančných prostriedkov nachádzajúcich sa na účte do zahraničia a požiadal o jeho zrušenie. "Aj napriek tomu bol tento devízový účet vedený ďalej a banka mi účtovala a inkasovala za jeho vedenie servisné poplatky, poplatky za výpis z účtu a vykonávala zrážky na daň z príjmu," tvrdí John. Týmto ho vraj pripravila o takmer osemstoosemdesiatpäť kanadských dolárov, teda necelých 25-tisíc korún (kurz NBS k 26. 10. 2005 - 1 : 27,993).
Pri pohľade na výpis z účtu, ktorý banka posielala na adresu jeho brata žijúceho na Slovensku, zistil, že si zdanila aj úroky z výnosov. Pritom údajne v čase, keď si John vo VÚB účet zakladal, visel v priestoroch jej popradskej pobočky nápis, že v prípade devízového účtu vedeného v dolároch úroky z neho nepodliehajú dani. "Banka mi teda nemala právo vykonávať tieto zrážky," je presvedčený Slovák žijúci už vyše dvadsať rokov v kanadskom Vancouveri.
V septembri 2004 počas svojho mesačného pobytu na Slovensku, sa John rozhodol navštíviť pobočku banky a účet zrušiť osobne. S jej pracovníkmi mienil celú záležitosť prijateľným spôsobom urovnať. Odpovede sa dočkal až koncom septembra. Banka mu adresovala list, John sa však už na Slovensku nenachádzal.
Pohár jeho trpezlivosti pretiekol a rozhodol sa popradskú pobočku VÚB-ky žalovať. Okrem spomínaných 885 kanadských dolárov požaduje od banky aj ďalších tisícdvestopäťdesiat dolárov. Táto suma predstavuje výdavky, ktoré mal John v súvislosti so svojou cestou na Slovensko.
Banka sa však bráni. "Vieme pochopiť rozčarovanie bývalého klienta banky, ktorý sa domnieval, že nepoužívaním svojho účtu (aj takou formou, že zabezpečí prevod kreditu a ponechá minimálny zostatok) dôjde k jeho automatickému zrušeniu. Jeho účet však zrušený nebol, a o pohyboch na ňom dostával niekoľko rokov pravidelné informácie na adresu, ktorú sám uviedol ako kontaktnú," tlmočila stanovisko VÚB, a.s. jej hovorkyňa Alena Walterová. "Účet sa vždy ruší písomnou formou a v prípade uvedeného klienta sme žiadnu písomnosť nedostali," dodala A. Walterová. Ten o jeho zrušenie požiadal až v septembri minulého roka pri návšteve popradskej pobočky VÚB.
Prevedením disponibilného zostatku z jedného účtu na druhý, tak ako to urobil John, banka, podľa slov A. Walterovej, automaticky účet zrušiť nemôže. "Banka nemôže bez písomného požiadania klienta zrušiť účet. Keď by to tak bolo, mali by sme tu samé nedorozumenia, pretože my nemôžeme vedieť, či klient peniaze previedol preto, že ich potrebuje na nejaký účel alebo preto, že jednoducho už nechce účet používať," upresnila A. Walterová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš