na pulty týchto sietí dostal, no musia prispievať aj na tlač letákov a svoje výrobky často ponúkať za dampingové ceny, ktoré idú v mnohých prípadoch hlboko pod výrobné náklady. Uviedol to riaditeľ Slovenského zväzu spracovateľov mäsa Ing. Viliam Pohly (na snímke). V obchodných reťazcoch dnes mäsokombináty predávajú asi 70 % svojej produkcie. Zväz združujúci najväčších slovenských spracovateľov mäsa dodal za prvých 8 mesiacov tohto roka do supermarketov tovar v hodnote 2 miliardy 294 miliónov korún. Za poplatky uhradil obchodným reťazcom 245 miliónov korún, čo je viac ako 10 % z tržieb.
„Tieto peniaze výrobcom chýbajú. Dodávateľom by nevadilo, ak by mohli výrobky predať za reálnu cenu, so ziskom a časť tohto zisku poskytnúť obchodom. To by sme považovali za prijateľné. Ak nás však odberateľ pritlačí s cenou na podlahu a na výrobkoch nemáme žiaden zisk, len zamestnávame ľudí, tam je už vyžadovanie ďalších poplatkov ťažké a priam likvidačné," vyjadruje V. Pohly názor spracovateľov mäsa.
Tvrdí, že aj v starých štátoch EÚ to majú výrobcovia potravín ťažké, avšak tam už presadili niektoré regulačné mechanizmy, ktoré výrobcom legislatívne zabezpečujú určitú ochranu. Sú to opatrenia zo strany štátov aj odborov. Obmedzila sa možnosť výstavby supermarketov v zahraničí vzhľadom na počet obyvateľov a ekonomickú silu regiónu. „To je ďalší významný mechanizmus, ktorý sa na Slovensku nevyužíva, a tým dochádza k predimenzovaniu predajných plôch supermarketov. Pri nižšej kúpyschopnosti obyvateľstva sa predbiehajú tlakom na cenu výrobkov. V tendroch supermarketov vyhrávajú výrobky s cenou pod 30 korún za kilogram pri cene mäsa 120 - 150 korún za kilo. Aj slabému matematikovi musí byť jasné, že v týchto výrobkoch sa mäso nenachádza a výrobcovia sú nútení kaziť kvalitu, pretože to od nich žiada obchod," hovorí V. Pohly.
Z oslovených obchodných reťazcov zareagoval na kritiku Slovenského zväzu spracovateľov mäsa len Kaufland. Jeho hovorca Michael Šperl informoval, že Kaufland má záujem o dlhodobú spoluprácu či vzťah, a to nielen v oblasti mäsa, ale aj všetkých ostatných odvetví. „Obchodný úspech je vždy úspech obojstranný, a to tak náš, ako aj dodávateľov, a musí dlhodobo viesť k spokojnosti. Túto zásadu sa snažíme uplatňovať u všetkých našich dodávateľov, a to platí aj pre výrobcov mäsa," uviedol M. Šperl. Podrobnosti obchodných vzťahov s dodávateľmi nekomentoval s tým, že ide o obchodné tajomstvo.
Súčasná situácia na trhu s potravinami vedie slovenských výrobcov k snahe novelizovať zákon o obchodných reťazcoch. „Je to širšia iniciatíva pod hlavičkou Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory. V starých štátoch EÚ je taký systém, že obchodník nesmie predávať výrobky pod ich výrobnú a prepravnú cenu. Jedine s výnimkami, keď sa končí doba spotreby. Keď sa predáva za nižšie ceny ako nákupné, štát prichádza o DPH. Toto navrhujeme zakotviť v zákone aj u nás," objasňuje riaditeľ zväzu.
Ďalej výrobcovia žiadajú zakotviť v zákone aj používanie termínu akciová cena s preškrtnutím pôvodnej ceny len v tom prípade, ak supermarket dokáže, že tovar za túto pôvodnú cenu predával posledné tri mesiace.
Autor: top
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš