sem z okolitých obcí privážajú objednané autobusy. Každé nedeľné dopoludnie aj popoludnie sa spoločenská sála domu kultúry mení na miesto náboženských „služieb". Tak nazývajú účastníci svoje stretnutia. Vedie ich Emil Adam (na snímke), misionár z Čiech. S gitarou v rukách a kapelou na pódiu stojí pred plnou sálou ľudí. Keď kapela spustí rytmické melódie, ľudia sa pridajú k Adamovmu spevu, tlieskajú, držia sa za ruky. Piesne v rómskom jazyku sú popretkávané slovenskými aj českými veršami.
„Ježíš je víťez, Satan je poražený..., Ježiš, vitaj v nás..," znie sálou. Po úvodných piesňach nasleduje zbierka medzi prítomnými, každý hodí do ratanového džbánu peniaze, potom zaznie ohnivá kázeň, piesne a „služba" sa končí. Jej účastníci sa rozchádzajú domov, aby o týždeň prišli zas.
„Sme Kresťanská medzinárodná misia so sídlom v Ostrave a ja ako jej jediný misionár pôsobím na Slovensku. Pred rokom k nám v Ostrave začal chodiť jeden člen z Poráča. Navštívil som ho doma na Spiši, začal som sem jazdiť častejšie, býval som u Rómov v rodinách. Od mája som tu s celou rodinou na misii. Prišli sme kázať evanjelium medzi Rómov. A nielen medzi Rómov. Je jedno, či je človek Slovákom, Čechom, Maďarom alebo Rómom, hlavná je viera," hovorí Emil Adam.
Začínal na Poráči, kde sa podľa jeho slov obrátilo na vieru v Boha asi 50 ľudí. „Potom to začalo prúdiť ďalej, pracujeme medzi ľuďmi v ďalších dedinách na Spiši, v Bystranoch, v Rudňanoch a inde. Dnes chodí na službu do domu kultúry okolo 1200 ľudí," konštatuje E. Adam.
Keď spomenie začiatky, hovorí najmä o zaostalosti spišských Rómov. Aj o prvých službách v Rudňanoch v osade Pätorácke, kde na neho miestny kňaz zavolal políciu. Vraví o tom, že prostredníctvom viery sa môže zlepšiť život tunajších Rómov. Po piatich mesiacoch misionárskeho pôsobenia na Spiši tvrdí, že sa mu podarilo získať si dôveru ľudí z rómskych osád a mnohí z nich pod vplyvom jeho učenia menia svoj život. „Príkladom môže byť muž z našej kapely, ktorý bol kedysi ťažký alkoholik. Teraz mal 45 rokov a na svoje narodeniny nevypil ani kvapku," hovorí misionár.
Netají sa svojou minulosťou, otvorene vraví o tom, že bol zlodejom, vykrádal autá aj byty. „Pred ôsmimi rokmi som urobil rozhodnutie a zmenil som sa. Každý sa môže zmeniť," dodáva.
Reakcie ľudí zo sály po skončení „služby" prekypujú nadšením. „Chodím sem každú nedeľu. Pastor nám pomáha. Ukázal nám, aby sme išli za Bohom. Vidím, že je to čoraz lepšie. Kedysi som bola žena hriechu, ale dnes som už bez hriechu," vyznáva sa Renáta Mirgová z novoveskej osady na Podskale.
„Aj mňa Ježiš zmenil, bol som veľký alkoholik. Tu som sa dozvedel od Krista, ako mám žiť a prestal som piť, fajčiť, aj deti chodia každý deň do školy," pridáva sa Jiří Pačaj z Bystrian.
Podľa našich zdrojov inkasuje vedenie domu kultúry za prenájom sály na hodinu tisíc korún. Zaplatiť treba aj autobusy Košickej dopravnej spoločnosti, ktoré v nedeľu zvážajú veriacich z dedín. Kde berie misionár peniaze? E. Adam odpovedal ochotne: „V Ostrave sú ľudia, ktorí sú ochotní posielať nám peniaze. Niekedy sa vyzbiera aj medzi veriacimi dosť peňazí na to, aby sme zaplatili za sálu."
Spoločenská sála v dome kultúry je rezervovaná na „služby" každú nedeľu až do konca roka.
RÁMČEK!!!!!!!!!
Čo je Kresťanská medzinárodná misia?
Podľa internetovej stránky je Kresťanská medzinárodná misia (KMM) štátom registrované občianske združenie, ktoré vzniklo v Čechách v roku 1992. „Dnes združuje veriacich všetkých vekových skupín a sociálneho zloženia, ktorí veria, že Ježiš Kristus je živý a Biblia - Božie Slovo - je Pravda. Tešíme sa na rozširovanie dobrej správy o Ježišovi Kristovi po celej Ostrave, regiónu, ďalších mestách a krajinách," uvádza sa na oficiálnej webovej stránke tohto združenia. Konferencia KMM v januári tohto roka rozhodla o vyslaní prvých misionárov na Slovensko, konkrétne na Spiš, kam sa Emil Adam presťahoval aj s manželkou a štyrmi deťmi. Podľa našich informícií KMM na Slovensku registrovaná nie je.
(top)
RÁMČEK!!!!!!!!!!
Kňaz J. Krišanda: „Mám obavy z rastúceho napätia"
Bystrany - Misionárska činnosť KMM sa vo veľkom rozvíja aj v Bystranoch, spišskej obci známej početnou rómskou komunitou. KORZÁR sa na situáciu opýtal tunajšieho kňaza rímsko-katolíckej cirkvi Jozefa Krišandu. „Asi pred rokom som si všimol, že sa tu objavujú autá s českými značkami a že na obecnom úrade bolo hlavne v stredy vždy rušno, hrali a spievali. Teraz to nabralo rýchly spád. Napríklad chlapci, ktorých som učil pred tromi mesiacmi viazať uzly, ma ani nepozdravia a ani neodpovedajú na pozdrav. Maximálne mi zavolajú - my máme vieru! Odišli mi mnohé ženy z ružencového spoločenstva, sú to príjemné osoby a majú už skúsenosť s modlitbou. To mi bolo ľúto. Misionári zlákali aj väčšinu úžerníkov v Bystranoch. Dalo by sa teda povedať, že hygienickú aj finančnú smotánku. Osada je celkovo rozdelená na hornú časť, to sú 'Rusi' a spodnú časť, tzv. 'Nemci'. Teraz sa komunita rozštiepila ešte na dve časti - sympatizantov katolíckej cirkvi a tých, čo akože našli novú vieru. Mám trochu obavy z rastúceho napätia. Rodiny sú rozštiepené, navzájom sa osočujú, vysmievajú jedny druhým, čo je ťažké ustrážiť trebárs aj z mojej pozície. V tejto komunite je ťažko predvídateľné, čo všetko sa môže stať. U niektorých cítim pohŕdanie, počúvam posmešky. Skúsenosti zo zahraničia hovoria o tom, že väčšinu z nich nadšenie prejde a nasleduje odpad od viery. Život nie je len o eufórii a radostnom poskakovaní pri hudbe, prídu aj ťažkosti, a títo ľudia ich majú vo svojom živote dosť. Sú neuvedomelí, nevedia, čo je to davová psychóza. Keď strom kvitne, to neznamená, že bude mať aj plody. To platí aj v týchto veciach. Dobré veci rastú pomaly. Skôr narastie burina a lopúch, ako kvalitný strom. Treba počkať na ovocie."
J. Krišanda vraví, že na živote v obci sa „nová viera" zatiaľ pozitívne neprejavila. „Nemám pocit, že je bezpečnejšie pohybovať sa v noci po bystrianskych uliciach a že dedina je menej hlučná," tvrdí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš