nevidiacich a slabozrakých v Levoči (ZŠI) si pomáhajú, ako sa dá. Iba prednedávnom učitelia sami pripravili tri diely špeciálnych kníh, v tomto školskom roku pribudli aj učebnicové texty. Informovala nás o tom zástupkyňa riaditeľa ZŠI PaedDr. Šarlota Múdra.
„Mnohé učebnice, ktoré používame, pochádzajú ešte zo socialistických čias, a preto nie sú vhodné pre súčasné vzdelávanie detí. Ide napríklad o dejepis, ale aj o matematiku. Veď mnohé slovné úlohy obsahujú také vety, ako napríklad - pionier si dal socialistický záväzok, že nazbiera päť kíl papiera," vysvetlila Š. Múdra.
Na spomínané učebnicové texty im prispelo Konto nádeje sumou 115-tisíc korún, zvyšné náklady škola uhradila zo svojich prostriedkov a sponzorských peňazí. Už v týchto dňoch levočskí žiaci, ktorí majú problémy so zrakom, využívajú učebnicové texty zo všetkých predmetov.
Okrem toho v nedávnej minulosti sa samotní pedagógovia rozhodli vyriešiť problém chýbajúcich vhodných kníh. Sami autorsky vytvorili tri diely učebníc v braillovom písme a so špeciálnymi reliéfnymi kresbami na zvláštnych fóliách.
Prvý diel knihy je určený pre škôlkárov. Deti, aj keď to znie zvláštne, sa učia čítať z obrázkov. „Niektoré deti prídu o zrak počas života, a preto im aká-taká vizuálna pamäť ostáva. Iné deti sa už ako nevidiace narodia a v týchto prípadoch musíme vynaložiť viac úsilia, aby sme im pomohli naučiť sa spoznávať svet," popísala Š. Múdra. Prvý diel pre deti v predškolskom veku je zameraný napríklad na tvár - oči, nos, či ústa. Deti sa napríklad podľa línie úst učia rozoznávať náladu človeka. Zdvihnuté kútiky totiž značia úsmev.
Druhý diel slúži prvákom a druhákom, tretia časť zase tretiakom a štvrtákom. Učebnice obsahujú také učebné praktiky, ktoré sa ľuďom so zdravým zrakom zdajú byť samozrejmosťou. Napríklad deti sa učia rozoznávať vonkajšie a vnútorné línie, a to na kresbách motýľov či zobrazenom tele a vnútorných orgánoch. Alebo človek zobrazený spredu a profilu... Zaujímavé je, ako levočskí pedagógovia učia nevidiace deti rozoznávať trojrozmerné a dvojrozmerné zobrazenie predmetov, v tejto učebnici je to napríklad s príbormi.
Ako nám povedala Š. Múdra, pre nevidiace deti je veľkým problémom pochopiť a naučiť sa význam grafov, tabuliek a diagramov. V poradí tretí diel učebnice je zameraný práve na túto učebnú látku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš