Korzár logo Korzár Spiš
Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Letovod podľa súdu nezavinil zrážku stíhačiek

Prešov - Obvodný vojenský súd v Prešove v pondelok oslobodil spod obžaloby obžalovaného letovoda, 36-ročného kapitána v zálohe M. A., v prípade

leteckej havárie dvoch stíhačiek MiG-29 z novembra 2002. Vojenský prokurátor sa proti rozsudku okamžite odvolal. Prípadom sa tak bude zaoberať Vyšší vojenský súd. Súdny spis má navyšší stupeň utajenia.

Obžalobu podal prokurátor Vojenskej obvodnej prokuratúry v Prešove. Ten mal k dispozícii odborné znalecké posudky vypracované na základe rozhodnutia Vyššieho vojenského súdu. Posudok vyhotovila komisia ustanovená náčelníkom Generálneho štábu Ozbrojených síl SR.

Pred vynesením rozsudku sa strany na hlavnom pojednávaní oboznamovali s dôkazmi v prípravnom konaní. Samosudca prečítal svedecké výpovede, čítal listinné dôkazy, prepis korešpondencie medzi obžalovaným letovodom a pilotom, predložil aj jeho zvukový záznam a taktiež obrazový záznam z obhliadky bezprostredného okolia miesta dopadu trosiek lietadiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Prokurátor žiadal pre obžalovaného trest odňatia slobody na dva roky s podmienečným odkladom výkonu trestu so skúšobnou dobou na štyri roky a trest zákazu činnosti letovoda, resp. riadiaceho pracovníka civilnej leteckej prevádzky po dobu troch rokov. Podľa neho skutok, pre ktorý bola podaná obžaloba, je trestným činom a spáchal ho obžalovaný tým, že nevydal pokyn na bezpečný rozostup. "Tým v záverečnej fáze cvičenia došlo k porušeniu bezpečnostných pokynov pri prepade vzdušného cieľa s infražiaričom v noci a v malej výške, ktoré určujú bezpečnostný vertikálny rozostup 200 metrov a horizontálny 1 kilometer," povedal prokurátor Adrián Kandráč.

Samosudca Marián Polaček, ktorý vyniesol rozsudok, akceptoval námietky obhajcu. Ten spochybnil obžalobu a za hlavnú príčinu nehody označil ľudský faktor.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nestotožňujem sa s vojenským prokurátorom. Letovod nemal čas a šancu zasiahnuť akýmkoľvek spôsobom. Nebola preukázaná vedomá nedbanlivosť, ktorá sa môjmu mandantovi kladie za vinu," povedal obhajca letovoda Milan Kuzma. Za konkrétnu príčinu nehody označil neštandardný manéver stíhača, na čo pilot jednej zo stíhačiek doplatil svojím životom.

Poukázal aj na výsledky odbornej vyšetrovacej komisie, ktorá zistila, že v čase skutku "nebola jednotná predpisová základňa, ktorá by navádzala pri plnení bojových úloh pri chápaní pojmov bezpečná vzdialenosť a minimálna diaľka odvalu". Dodal, že jeho mandant ako letovod slúžiaci v čase skutku mal s prístrojovým vybavením, ktoré mal k dispozícii, presnosť merania plus-mínus 500 metrov. "Laserový zameriavač lietadla má presnosť merania plus-mínus 3 metre, pilot mal teda oveľa presnejšie údaje ako letovod."

Skryť Vypnúť reklamu

Obžalovaný letovod v záverečnej reči povedal, že ho najviac mrzí, že došlo k strate ľudského života. "Žiaľ, podľa mojich informácií, ktoré som mal k dispozícii, som nepredpokladal, ani mi nenapadlo, že by mohlo dôjsť k zrážke. Pilotovi som sa snažil odovzdať informácie, ktoré som mal k dispozícii a nepredpokladal som, že vykoná nebezpečný manéver."

Dodal, že chápe smútok rodiny nad stratou manžela a otca, keďže on sám po tejto tragédii stratil otca. "Neprešiel deň, že by som si na túto tragickú zrážku lietadiel nespomenul. Atmosféra pohody sa príčinou tejto tragédie v mojej rodine vytratila."

Poukázal aj na predpisové vákuum, ktoré je v armáde, týkajúce sa bezpečnosti navigácie vojenských stíhačiek a ich bezpečnostných rozostupov. Staré predpisy boli stiahnuté a nové, ktoré ich mali nahradiť, nikto nevydal.

"Pilot MIG-29 má podstatne presnejšie informácie ako navigátor letov, čo potvrdil aj pilot druhého lietadla. Mŕtvy pilot mal teda možnosť podľa prístrojového vybavenia rozpoznať, že nemá pokračovať v lete," povedal samosudca v odôvodnení rozsudku a za hlavnú príčinu zrážky označil neštandardný manéver stíhača, na čo pilot doplatil životom.

S vyneseným rozsudkom bol obžalovaný M. A. spokojný a vzdal sa práva na odvolanie. Tesne po vynesení rozsudku povedal, že konečne z neho spadol stres, čím trpela celá jeho rodina.

Po leteckej tragédii bol preradený na inú prácu a neskôr dostal z armády výpoveď. Odvtedy je registrovaný na úrade práce ako nezamestnaný. Na bývalého zamestnávateľa podal žalobu a vedie s ním pracovnoprávny spor. Podľa neho predmetná zrážka stíhačiek bola dôsledkom nesprávnych predpisov a nejednoznačností v nich. "Je problém so záznamovým zariadením priebehu prevádzania prepadu. Nestačí to zariadenie na záznam celého prepadu. Lietadlá NATO sú vybavené špeciálnymi kamerami, kde sa zaznamenáva prakticky celý let," dodal letovod.

K zrážke dvoch vojenských lietadiel, ktoré vyštartovali z letiska Sliač, došlo počas cvičného letu 6. novembra 2002 v katastri Spišská Nová Ves. Ku tragédii došlo o 20:39 za priaznivých poveternostných podmienok, vo výške štyroch kilometrov. Materiálne škody vyčíslilo ministerstvo obrany na 595 miliónov korún. Lesy vyčíslili škody vo výške 44-tisíc korún na lesnom poraste. S ich nárokmi ich samosudca odkázal na občiansko-právne konanie.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  9. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  10. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  1. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  4. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  5. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  6. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  7. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  8. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  9. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 361
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 4 807
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 465
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 462
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 460
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 328
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 305
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 274
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 117
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 2 786
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Martina si nové nastavenie signalizácie pochvaľuje. S deťmi by sa na stredovom ostrovčeku bála čakať.

Prestavili svetelnú signalizáciu.


24 h
Na Zemplínskej šírave sú kemperi samozrejmosťou.

Šíravu si chvália. Zmenila sa k lepšiemu.


24 h
Nové stromy v Košiciach stále pribúdajú.

Ľudia chcú viac zelene, nájsť miesto na vysadenie je problém.


24 h
Turzovské jazero, v ktorom sa topili dvaja mladíci. Jedného policajt zachránil, život druhého vo vode vyhasol.

Zhrnuli sme prípady utopených na východnom Slovensku.


10 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Špeciálny prokurátor Daniel Lipšic sa zastav vyšetrovateľov NAKA.

Lipšic sa s Remetom nestretol.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Spor v silových zložkách ďalej eskaluje.


a 2 ďalší 10m

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop