Korzár logo Korzár Spiš
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Letovod podľa súdu nezavinil zrážku stíhačiek

Prešov - Obvodný vojenský súd v Prešove v pondelok oslobodil spod obžaloby obžalovaného letovoda, 36-ročného kapitána v zálohe M. A., v prípade

leteckej havárie dvoch stíhačiek MiG-29 z novembra 2002. Vojenský prokurátor sa proti rozsudku okamžite odvolal. Prípadom sa tak bude zaoberať Vyšší vojenský súd. Súdny spis má navyšší stupeň utajenia.

Obžalobu podal prokurátor Vojenskej obvodnej prokuratúry v Prešove. Ten mal k dispozícii odborné znalecké posudky vypracované na základe rozhodnutia Vyššieho vojenského súdu. Posudok vyhotovila komisia ustanovená náčelníkom Generálneho štábu Ozbrojených síl SR.

Pred vynesením rozsudku sa strany na hlavnom pojednávaní oboznamovali s dôkazmi v prípravnom konaní. Samosudca prečítal svedecké výpovede, čítal listinné dôkazy, prepis korešpondencie medzi obžalovaným letovodom a pilotom, predložil aj jeho zvukový záznam a taktiež obrazový záznam z obhliadky bezprostredného okolia miesta dopadu trosiek lietadiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Prokurátor žiadal pre obžalovaného trest odňatia slobody na dva roky s podmienečným odkladom výkonu trestu so skúšobnou dobou na štyri roky a trest zákazu činnosti letovoda, resp. riadiaceho pracovníka civilnej leteckej prevádzky po dobu troch rokov. Podľa neho skutok, pre ktorý bola podaná obžaloba, je trestným činom a spáchal ho obžalovaný tým, že nevydal pokyn na bezpečný rozostup. "Tým v záverečnej fáze cvičenia došlo k porušeniu bezpečnostných pokynov pri prepade vzdušného cieľa s infražiaričom v noci a v malej výške, ktoré určujú bezpečnostný vertikálny rozostup 200 metrov a horizontálny 1 kilometer," povedal prokurátor Adrián Kandráč.

Samosudca Marián Polaček, ktorý vyniesol rozsudok, akceptoval námietky obhajcu. Ten spochybnil obžalobu a za hlavnú príčinu nehody označil ľudský faktor.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nestotožňujem sa s vojenským prokurátorom. Letovod nemal čas a šancu zasiahnuť akýmkoľvek spôsobom. Nebola preukázaná vedomá nedbanlivosť, ktorá sa môjmu mandantovi kladie za vinu," povedal obhajca letovoda Milan Kuzma. Za konkrétnu príčinu nehody označil neštandardný manéver stíhača, na čo pilot jednej zo stíhačiek doplatil svojím životom.

Poukázal aj na výsledky odbornej vyšetrovacej komisie, ktorá zistila, že v čase skutku "nebola jednotná predpisová základňa, ktorá by navádzala pri plnení bojových úloh pri chápaní pojmov bezpečná vzdialenosť a minimálna diaľka odvalu". Dodal, že jeho mandant ako letovod slúžiaci v čase skutku mal s prístrojovým vybavením, ktoré mal k dispozícii, presnosť merania plus-mínus 500 metrov. "Laserový zameriavač lietadla má presnosť merania plus-mínus 3 metre, pilot mal teda oveľa presnejšie údaje ako letovod."

Skryť Vypnúť reklamu

Obžalovaný letovod v záverečnej reči povedal, že ho najviac mrzí, že došlo k strate ľudského života. "Žiaľ, podľa mojich informácií, ktoré som mal k dispozícii, som nepredpokladal, ani mi nenapadlo, že by mohlo dôjsť k zrážke. Pilotovi som sa snažil odovzdať informácie, ktoré som mal k dispozícii a nepredpokladal som, že vykoná nebezpečný manéver."

Dodal, že chápe smútok rodiny nad stratou manžela a otca, keďže on sám po tejto tragédii stratil otca. "Neprešiel deň, že by som si na túto tragickú zrážku lietadiel nespomenul. Atmosféra pohody sa príčinou tejto tragédie v mojej rodine vytratila."

Poukázal aj na predpisové vákuum, ktoré je v armáde, týkajúce sa bezpečnosti navigácie vojenských stíhačiek a ich bezpečnostných rozostupov. Staré predpisy boli stiahnuté a nové, ktoré ich mali nahradiť, nikto nevydal.

"Pilot MIG-29 má podstatne presnejšie informácie ako navigátor letov, čo potvrdil aj pilot druhého lietadla. Mŕtvy pilot mal teda možnosť podľa prístrojového vybavenia rozpoznať, že nemá pokračovať v lete," povedal samosudca v odôvodnení rozsudku a za hlavnú príčinu zrážky označil neštandardný manéver stíhača, na čo pilot doplatil životom.

S vyneseným rozsudkom bol obžalovaný M. A. spokojný a vzdal sa práva na odvolanie. Tesne po vynesení rozsudku povedal, že konečne z neho spadol stres, čím trpela celá jeho rodina.

Po leteckej tragédii bol preradený na inú prácu a neskôr dostal z armády výpoveď. Odvtedy je registrovaný na úrade práce ako nezamestnaný. Na bývalého zamestnávateľa podal žalobu a vedie s ním pracovnoprávny spor. Podľa neho predmetná zrážka stíhačiek bola dôsledkom nesprávnych predpisov a nejednoznačností v nich. "Je problém so záznamovým zariadením priebehu prevádzania prepadu. Nestačí to zariadenie na záznam celého prepadu. Lietadlá NATO sú vybavené špeciálnymi kamerami, kde sa zaznamenáva prakticky celý let," dodal letovod.

K zrážke dvoch vojenských lietadiel, ktoré vyštartovali z letiska Sliač, došlo počas cvičného letu 6. novembra 2002 v katastri Spišská Nová Ves. Ku tragédii došlo o 20:39 za priaznivých poveternostných podmienok, vo výške štyroch kilometrov. Materiálne škody vyčíslilo ministerstvo obrany na 595 miliónov korún. Lesy vyčíslili škody vo výške 44-tisíc korún na lesnom poraste. S ich nárokmi ich samosudca odkázal na občiansko-právne konanie.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 513
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 698
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 994
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 121
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 613
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 730
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 706
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 578
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 132
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na úrade dostali termín počas zákazu vychádzania. Prišli, hrozili im pokutou

Rezort vnútra zatvoril svoje pracoviská až v utorok.

Počas utorka pristúpilo ministerstvo k zatvoreniu svojich pracovísk pre verejnosť.

Šiesti poslanci košickej župy odchádzajú z poslaneckého klubu Smeru

Nemôžu vytvoriť svoj vlastný. Chcú zmenu rokovacieho poriadku.

Ján Jakubov bude zrejme predsedom nového poslaneckého klubu strany Hlas.

Kauza správkyne nebankovky SaS Slovensko sa možno vráti na začiatok

Krajský súd zrušil rozsudok okresného, ten bude pokračovať v dokazovaní.

Obžalovaná Kristína Rigová (vpravo) s advokátkou Helenou Knopovou na krajskom súde.

V Medzilaborciach začali stavať stanicu. Stará už bola len na hanbu

Poslúži cestujúcim, ktorí idú vlakom aj autobusom.

Práce na výstavbe vlakovej a autobusovej stanice v Medzilaborciach sa začali.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop