prevrátila naruby prakticky celú pedagogickú i študentskú verejnosť na Slovensku.
Po bezsenných nociach a dňoch sprevádzaných niekoľkomesačným chaosom okolo príprav ako u študentov, tak i u učiteľov, sme o komplexnejšie hodnotenie novej koncepcie požiadali riaditeľov stredných škôl v meste Spišská Nová Ves. Hoci celoslovenské čísla ukazujú nie príliš vydarenú premiéru, na Spiši zavládla po ukončení "skúšok dospelosti" spokojnosť. "Organizačne sú náročnejšie ako maturitné skúšky v minulých rokoch. Je to veľmi zložitý systém skúšobných komisií a koordinácie celej činnosti maturít. Trúfam si však povedať, že sú objektívnejšie ako bývali v minulosti, lebo ich hodnotí odborná komisia", skonštatoval riaditeľ Strednej priemyselnej školy strojníckej RNDr. Ladislav Ruttkay.
Ako ďalej uviedol, maturity by mali pomôcť zvýšiť kvalitu štúdia na stredných školách a žiaci budú musieť na sebe pracovať celé štyri roky. Určité nedostatky vidia všetci riaditelia v administratíve. "Je potrebné urobiť určité korekcie. Keď sme sa už dostali do tejto fázy, robiť krok dozadu by bolo chybou. Je potrebné dopracovať tento systém a ostať pri ňom", vyhlásil L. Ruttkay.
Podľa riaditeľa Združenej strednej školy hotelových služieb a obchodu (ZSŠHSaO) Mgr. Milana Kudrika sú negatívami novej koncepcie maturít rastúce finančné náklady na tlač a xeroxovanie testov. "Nie každá škola je na tieto úkony dostatočne technicky vybavená. Stráca sa odbornosť na stredných školách, pretože existujú iba štandardy pre gymnáziá a podľa nich sa riadia stredné školy, čo je podľa mňa veľmi neobjektívne." Zavedenie novej koncepcie bolo voči tohoročným maturantom neférové. "Študenti boli prijímaní za istých podmienok, ktoré sa im zmenili počas štúdia. Začali sme stavať komín, potom ideme robiť strechu a postupne základy. Malo sa začať so štandardmi, aby všetci vedeli, za akých podmienok sa bude maturovať", dodal riaditeľ ZSŠHSaO.
Podľa slov riaditeľa Ing. Ladislava Krajňáka zvládli na SOU stavebnom napriek množstvu cestovania maturitnú premiéru s prehľadom. "Na učilištiach bol problém najmä s cudzími jazykmi, lebo žiaci sa o nich dozvedeli neskoro. Veľa učiteľov chodilo na školenia a narušil sa tak celý priebeh vyučovania. Pozitívom ale bolo, že zamestnanci školy boli nútení cestovať, spoznali tak nové formy vzdelávania, skúšania a nových ľudí." Problémom byrokracie a nekonečných "papierovačiek" sa nevyhol ani kolektív profesorov Gymnázia na Javorovej ulici "Okrem toho mám k internej časti jednu výhradu zbytočný piaty predmet. Trúfam si povedať, že žiaden zo študentov gymnázia ho nepotrebuje a bohato mu postačujú štyri. Podľa mňa by sa malo pokračovať s menšími korekciami, nepokračovať by bol krok späť", prízvukuje riaditeľ Mgr. Peter Ivančák.
Autor: rak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš