je výnimkou. Neprehľadná a deravá komunikácia má dokonca jeden neuralgický bod, na ktorom často dochádzalo k dopravným nehodám aj so smrteľnými následkami. Mimochodom, aj starosta Anton Beňa tam mal pred dvomi rokmi dopravnú nehodu. Faktom však je, že Mokrolužania na rekonštrukciu museli čakať viac ako štvrťstoročie. Asi toľko má totiž projekt, ktorý sa začal len nedávno realizovať. Pritom ide o rekonštrukciu štátnej komunikácie I/77.
Účelom je úprava technických parametrov tak, aby vyhovovala súčasným technickým nárokom aj pravidlám cestnej premávky. "Cesta je už dávno v hroznom stave. Teraz sa odstránia nerovnosti, nebezpečné priekopy, dostavajú sa chodníky a hlavne, cesta sa rozšíri" povedal nám richtár Mokroluhu. Dodal, že trasa je na jestvujúcej polohe telesa cesty, ale bude sa rozširovať a celková dĺžka rekonštrukcie je 1800 metrov. Šírka komunikácie je 20 metrov a po oboch stranách budú zelené pásy a chodníky. Počíta sa s troma križovatkami, jedným mostom a deviatimi preložkami inžinierskych sietí. Komunikáciu by mal investor, v tomto prípade Slovenská správa ciest, dostavať v horizonte troch rokov s nákladmi 103 miliónov korún.
S každou väčšou stavbou sa spájajú aj negatívne stránky. Jednou z nich je zvyčajne vysporiadanie majetku v lokalitách, cez ktoré povedie trasa komunikácie. Zaujímalo nás, či Mokrolužania záber pozemkov prijali bez výhrad. "Nešlo o vyvlastňovanie, ale kúpno-predajné zmluvy, hoci v tom čase ešte platili ceny podľa starej vyhlášky. Ľudia neboli spokojní. Napríklad jeden mal za studňu dostať 3-tisíc korún a musel som uznať, že za takú cenu si teraz nekúpi ani nové skruže. Hľadali sme spôsob, ako ľuďom pomôcť a za vzor sme si vzali Prešovčanov, kde mesto asanantom kompenzovalo časť prostriedkov. Pomohli sme trom občanom, ktorým trasa cesty odkrojila celé pozemky a ponúkli sme im náhradné obecné pozemky za symbolickú cenu. Niektorí si postavili nové domy," reagoval na našu otázku A. Beňa. Mimochodom, práve včera odovzdali posledné dve stavby, rodinný dom a stodolu, na zbúranie. Celkom ich bolo deväť. Dedinčania si však vyriešili problém s bývaním oveľa skôr, ako sa stavba začala.
Mokrolužania a ľudia z okolia sa teda novej cesty dočkajú, ale v procese výstavby budú musieť rátať aj s istým nepohodlím. Stavebný ruch je jedna vec. Druhá stránka mince je spomalenie premávky. Prechádzať sa teraz dá len v jednom jazdnom pruhu a premávka je riadená semaforom. Je tu však aj obmedzený prístup k pozemkom a na cestu do práce je teraz lepšie privstať si, keďže každý musí rátať so zdržaním.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš