Ad: Čo bude s priemyselným parkom v Prešove
Z času na čas sa v treťom najväčšom slovenskom meste, v krajskom meste Prešov dostane na verejnosť informácia o tom, čo podnikajú jeho predstavitelia pre to, aby priniesli Prešovčanom a občanom z okolia pracovné príležitosti, vyšší životný štandard a sociálne istoty, aby zvýšili hospodársku výkonnosť mesta a regiónu a zabezpečili jeho ekonomický a sociálny rozvoj. Takmer vždy je nulová efektívnosť aktivít mestskej samosprávy sprevádzaná výhovorkami typu: "chýba diaľnica", "vláda vyčerpala prostriedky na strategické investície", "mesto Prešov má problémy s pozemkami", "cenovú úroveň pozemkov ovplyvnila investícia KIA"....až po výhovorku, že mesto Prešov nemá na výkup pozemkov zdroje. Bez rozpakov sú publikované čísla, vyjadrujúce výšku investičných nákladov na infraštruktúru v uvažovaných lokalitách ( ako keby malo všetko znášať mesto).
Nebolo to inak ani v ostatných dňoch, tesne pred zasadnutím mestskej rady, ktorá sa k téme približne po ročnej pauze vráti. A ako vyplýva z publikovaných vyjadrení kompetentných, pre zaujatie stanoviska, tak ako v minulosti, nebudú mať radní odporúčania odborných útvarov ani externých špecialistov, nebudú disponovať inými informáciami, ako boli tie spred roka. Jednoducho povedané, neobjavili sa nijaké nové skutočnosti. Preto je na mieste otázka, prečo sa rok nič nedialo, alebo o čo sa radní oprú pri pondelkovom hlasovaní? Zdá sa, že jediným kritériom budú "obchody" poslaneckých klubov.
Verejnosť by mala vedieť, že uznesením mestského zastupiteľstva (MsZ) v Prešove č. 283 z r. 2001 bolo odsúhlasené majetkové usporiadanie pozemkov v lokalite Grófske. Strategický plán mesta Prešov, schválený MsZ v roku 2002, vymedzuje pre mesto úlohu zabezpečiť financie pre prípravu územia v lokalite Grófske (nie pre inú lokalitu).
Verejnosť by mala tiež vedieť, že na to, aby mesto účinne prispelo k situovaniu priemyselného parku v Prešove, nepotrebuje mať vo vlastníctve pozemky (mať kompetenciu konať v príprave legislatívy neznamená vlastniť), to znamená, že cena pozemku nie je pre mesto kritériom. Investície do infraštruktúry nie sú nárokom na rozpočet mesta, preto by nemali byť kritériom pre výber lokality (Ak sa niekto trápi pre 0 - 5 % spoluúčasti, uvažuje veľmi krátkozrako. V Kechneci a Malackách sa s tým hravo vysporiadali a neprerobili).
Nie je seriózne, ak ľudia nie sú informovaní o tom, že pre mesto Prešov a jeho obyvateľov nie je jedno, či investori prídu do Lemešian, Hanisky, či Kapušian, alebo do Prešova (v každom prípade väčšina zamestnancov bude bývať v Prešove a využívať podmienky, ktoré mesto vytvára, dane ale pôjdu do obce, kde firma sídli). Každý priemyselný park sa buduje po etapách, z čoho vyplýva aj časové rozloženie nárokov na jeho prípravu. To, čo sa od mesta v súvislosti s priemyselným parkom očakáva je príprava územia do úrovne, ktorá podmieňuje čerpanie nenávratných zdrojov od štátu, alebo zo štrukturálnych fondov EU, prípadne priamu angažovanosť investorov. Finančná náročnosť na predmetné aktivity (do úrovne územného rozhodnutia ) je smiešnym číslom v porovnaní s tým, čo mesto Prešov priemyselným parkom získa.
Bolo by seriózne, keby primátor mesta, prešovskí radní a následne ostatní poslanci MsZ nekalkulovali s nevedomosťou občanov a brali do úvahy aj uvedené fakty.
Július PUŠKÁR,
občan okresu Prešov
Autor: ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš