vo veľkošarišskej samospráve objavili hlasy, že pre mesto je MHD nevýhodná. Poslanci schválili podpis zmluvy s DPMP na prvý kvartál roku 2005, s tým, že sa situácia prehodnotí. Napokon došlo k schváleniu podpisu celoročnej zmluvy s prešovským dopravným podnikom. "V rámci vyššieho územného celku sa dohodlo, že pôjde integrovaná doprava od 1. 1. 2006. Začali sme do toho búšiť, aby sa to naozaj stalo. Práve na tom sedení všetci konštatovali, že nakoniec je v doprave dosť peňazí, len ich treba lepšie rozhodiť. A že hodí veľa nevyužitých spojov. Vzali sme si ako príklad Brno, kde chodí do vzdialenosti 50 kilometrov integrovaná doprava. Jedinou jej nevýhodou je, že by sa viac prestupovalo," uviedol pre Korzár primátor Veľkého Šariša Róbert Oros, ktorý očakáva, že budúco rok by mohol začať fungovať integrovaný dopravný systém. Preto podporil uzavretie zmluvy s DPMP do konca roka 2005. Teraz je pre vás MHD výhodná či nevýhodná? - opýtali sme sa. "Nevýhodná. Platíme 126-tisíc mesačne. Čiže vyše pol druha milióna," odpovedal R. Oros.
Hlavným kritikom pokračovania spolupráce mesta Veľký Šariš s DPMP bol zástupca primátora mesta Štefan Hanigovský. "Poviem iba jednu vec, vždy sa budem zastávať obyvateľov Veľkého Šariša a dbať o to, aby mali služby promptné, a aby tie služby boli čo najlacnejšie," vyjadril svoj nesúhlas s predĺžením zmluvy a zdôraznil: "Je potrebné, aby sa vypísal konkurz na dodávateľa týchto služieb, to znamená na dodávateľa verejnej dopravy pre obyvateľov mesta. Aj na najbližšom zasadnutí mestského zastupiteľstva dám návrh, aby sa rokovalo s viacerými subjektami, ktoré sú schopné zabezpečiť nám tieto služby. Môžu to byť aj súkromní podnikatelia, ktorí majú oprávnenie na tieto činnosti." Na margo chystaného integrovaného systému dopravy veľkošarišský viceprimátor povedal: "Ťažko je v tejto chvíli sa k tomu vyjadriť. Čas ukáže, ako sa vyvinie cenová politika. Všetko sa bude odvíjať od cien, ktoré určia prevádzkovatelia verejnej dopravy." Ako dodal, predpokladá, že prípadný víťaz výberového konania by vedel ponúknuť lepšie podmienky, než má mesto teraz.
Oslovili sme aj výkonného riaditeľa Dopravného podniku mesta Prešov, a. s., Petra Janusa. Ten potvrdil, že mesto uzatvorilo s DPMP, a. s., zmluvu
o výkonoch vo verejnom záujme do konca roka 2005. "Predpokladám, že ak by táto zmluva bola nevýhodná, nikto by nedonútil mesto Veľký Šariš, aby ju uzavrelo," zdôraznil riaditeľ DPMP. Dopravný podnik zabezpečuje MHD na území mesta Prešov a priľahlých obcí za stanovených tarifných a prepravných podmienok. Výkony MHD zabezpečované mimo Prešov tvoria 10 percent celkových výkonov dopravného podniku. Tarifné a prepravné podmienky sú podľa Janusa "výhodné hlavne pre cestujúcich, napríklad časové predplatné cestovné lístky neobmedzujú počet vykonaných jázd a podobne". Preto si myslí, že používané argumenty o vysokých nákladoch na 1 km sú zavádzajúce. "Nie je možné predsa porovnávať kĺbové veľkokapacitné autobusy s krátkymi. U kĺbových sú vyššie náklady, ale aj väčší počet prepravených osôb, a tým vyššie tržby. Podstatná je strata z výkonov vo verejnom záujme ako rozdiel medzi nákladmi a výnosmi pri prevádzkovaní MHD, ktorú po skončení dotovanie MHD štátom musia hradiť v plnej výške obce. Výška tejto straty po zohľadnení všetkých výhod služieb poskytovaných DPMP, a. s., je pravdepodobne v konečnom dôsledku výhodná pre Veľký Šariš aj ostatné obce, ktoré tak isto zmluvy na tento rok podpísali," uzavrel P. Janus.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš