Fedorovou kvôli niekoľkoročného problému, ktorým je vybudovanie severného cestného obchvatu. Ten by v podstatnej miere odbremenil Tatranskú ulicu v Smižanoch najmä od ťažkých automobilových vozidiel, ktoré tu premávajú. Do riešenia tohto problému sa zapojili petíciou aj Smižanci, ktorí na Tatranskej ulici bývajú. Premávajúce vozidlá nespôsobujú iba ruch, ale otrasy poškodzujú obyvateľom ich príbytky.
Ako uviedol M. Kotrady, primátorka sa stretnutia nezúčastnila. Poslala naň pracovníkov z odboru výstavby.„Prišli aj zástupcovia odboru dopravy Košického samosprávneho kraja a odboru dopravy Obvodného úradu v Spišskej Novej Vsi. Hovorili sme o štátnej ceste, kde je dosť intenzívna doprava a aj o severnom obchvate. Podľa meraní intenzity premávky a hluku, ktoré robil Štátny zdravotný ústav v Spišskej Novej Vsi v septembri minulého roka, je tam oveľa vyššia hlučnosť, ako povoľuje norma. Chceme túto situáciu riešiť. V prvom rade bolo odporučené, aby sa neznižovala priepustnosť tejto cesty. My sme tam chceli obmedzenie rýchlosti na 40 km, ale odbor dopravy s tým nesúhlasil. Vraj by autá po Tatranskej ulici prechádzali ešte dlhšie a hluk i exhaláty by ešte viac zhoršovali životné prostredie. Dohodli sme sa, že tam dajú značky - zákaz zastavenia, aby autá odstavené na okraji cesty neznižovali profil. To bola jedna dohoda, druhá spočívala v tom, aby sme sa cez poslancov Košického samosprávneho kraja snažili v zastupiteľstve presadiť finančné prostriedky na projekt severného obchvatu," vysvetlil starosta Smižian.
Znamená to, že pôvodný, už existujúci projekt spred niekoľkých rokov by sa mal znova prerokovať a prehodnotiť, pretože nepredstavuje vyhovujúce riešenie problému. Finančné prostriedky naň zatiaľ nie sú, perspektívne sa však podľa vyjadrení M. Kotradyho chce obec na jeho realizáciu pripraviť. „Ak sa peniaze nájdu, je potrebné, aby sme mali akciu pripravenú," dodáva.
A čo hovorí na to, že to boli práve Smižanci, ktorým sa pripisuje zmarenie plánov týkajúcich sa vybudovania severného obchvatu? „Projekt bol pripravený a boli naň aj financie, takže bolo možné ho realizovať, no predchádzajúce vedenie obce i poslanci obecného zastupiteľstva s realizáciou nesúhlasili," vysvetlil M. Kotrady. V predošlom období boli z tohto dôvodu zosúladené v spolupráci s architektom aj územné plány Spišskej Novej Vsi a Smižian.
Petície občanov z Tatranskej ulice už niekoľko rokov upozorňujú na fakt, že pri súčasnej intenzívnej premávke v tejto časti obce dochádza k poškodzovaniu ich domov. „Premávajú tade najmä ťažké vozidlá, ktoré vozia štrk do Beton Spišu. Sú to obrovské ťahače s nákladom 20 i 30 ton, takže otrasy urobia svoje," hovorí smižiansky starosta.
Reálne riešenie problému, ktorý bol nanovo otvorený, je zatiaľ v nedohľadne. Aj z dôvodu, že zatiaľ čo Smižanci preferujú vybudovanie severného obchvatu, Spišská Nová Ves sa prikláňa viac k diaľničnému privádzaču.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš