zamestnancov prišiel okrem členov vrcholového manažmentu aj hlavný akcionár Ondrej Žemba.
Stretnutie, podobne ako to, ktoré sa uskutočnilo aj deň predtým, zvolali odborári zo Závodnej organizácie Odborového zväzu KOVO. Okrem iného žiadali manažment o vysvetlenie, prečo musí podnik opustiť 450 ľudí.
"V podniku pracujem od roku 1961. Aj som sa tu vyučil. Mám ešte sedemnásť dní starej dovolenky. To som neschopný zamestnanec? Povedali mi, že som bol vylúčený na základe toho, že som sa neangažoval," povedal jeden z prítomných. Ďalší hovoril priamo do očí generálnemu riaditeľovi Júliusovi Vachmanskému a výkonnému riaditeľovi Tatravagónku Štefanovi Mesárošovi (na snímke) o tom, že do dôchodku mu ostávajú odpracovať ešte štyri roky. "Kto ma teraz zoberie do práce?" pýtal sa.
"Vagonárov" zaujímali aj iné veci. Napríklad, komu patria drahé terénne autá, zaparkované pred administratívnou budovou a či sa prepúšťanie dotkne aj projektových manažérov. Manažment im vysvetlil, že autá nie sú majetkom Tatravagónky, ale patria firmám hlavného akcionára. Podotkli tiež, že projektových manažérov bude menej.
Hlavnými dôvodmi, prečo musí jeden z najväčších zamestnávateľov v podtatranskom regióne prepustiť 450 z vyše dvoch tisíc ľudí sú vyššie ceny vstupných materiálov, silnejúca koruna a fakt, že podnik prišiel o dve strategické zákazky. "Jeden zákazník zrušil tender. Nenakúpil vagóny, ktoré sme mali začať vyrábať v marci. Ďalší projekt súvisel so schvaľovaním vagóna, ktorý bol určený na prepravu megatrailerov, ktoré sú v súčasnosti v štádiu vývoja. Posúva sa jeho schválenie, v závislosti s tým sa posúva aj dokončenie vývoja vagóna pre švajčiarskeho zákazníka," vysvetlil Š. Mesároš.
Ten je však optimistom a verí, že situácia sa zlepší. Tatravagónka ako prvý výrobca vagónov zvýšila ceny svojich produktov a čaká, že tak v dohľadnej dobe urobí aj konkurencia. "Môže nastať ten efekt, že na určité obdobie poklesne dopyt u nás a konkurencia, hlavne v Poľsku a Rumunsku, bude vyrábať za cenu straty," doplnil výrobný riaditeľ. Zavedenie eura na Slovensku by podniku pomohlo, ale iba čiastočne. Počty prepustených sa môžu korigovať vtedy, ak podnik získa rentabilné kontrakty.
Pozitívnou správou je, že Tatravagónka zatiaľ nebude rušiť chránené dielne. Pracujú tam ľudia so zmenenou pracovnou schopnosťou. "Nechceme to riešiť skokom. Ľudia budú odchádzať postupne, buď do dôchodku, alebo si nájdu iné zamestnanie, respektíve budeme pre nich hľadať iné vhodné zamestnanie tak, aby sme zvýšili efektivitu ich práce," konštatoval Š. Mesároš.
Vedenie strojárenského koncernu zamestnancom prisľúbilo, že tým, ktorí ostanú, zvýši tarifné platy o 2,5 percenta.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš