maximálnu zručnosť a trpezlivosť, chvíľami aj "ochranu zhora". Viacnásobné koľaje, hrbole po reťaziach a veľké jamy sú dôvodom, prečo vodiči hromžia na cestárov.
"Po tom, ako sa zintenzívnila preprava vyťaženého dreva z kalamity do Poľska, sa to ešte zhoršilo. Ťažké autá s reťazami narobia na ceste hrbole, tie zmrznú a nedá sa po tom normálne jazdiť. Nehovorím už o nebezpečných situáciách, ktoré vznikajú pri obiehaní kamiónov. Veľa áut končí v lepšom prípade v závejoch," povedal starosta obce Ždiar Ladislav Budzák.
Hoci sa aktuálne snaží vždy urgovať o rýchly zásah cestárov, tí veľa nezmôžu. "Potrebovali by sme iné mechanizmy, špeciálny stroj na rozbíjanie ľadu. S tými strojmi, ktoré máme, veľa nezmôžeme," uviedol riaditeľ popradského strediska Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja Marián Zibura.
"Bol som lyžovať v Javorine, super svah, všetko v poriadku, ale už sem viac neprídem. Nemienim si rozbiť auto," posťažoval sa vodič z Popradu. Aj na obecnom úrade v Tatranskej Javorine sa denne zastavujú ľudia so sťažnosťami. "Tí, čo musia denne jazdiť vlastným autom, poriadne nadávajú, veď si ho za jednu zimu v tom tankodrome úplne zničia," povedal starosta Tatranskej Javoriny Dušan Lacko.
Vodičov rozčuľujú nielen koľaje, diery a hrbole, ale aj posypový materiál. "Kedysi cestári používali piesok, teraz sypú makadam. Vodičom to prerezáva pneumatiky a rozbíja okná," vysvetlil starosta. Položil si zároveň otázku, prečo nie je možné upravovať cesty solením. "Veď už sú rôzne ekologické postreky. My tu v obci nemáme ani zdroj pitnej vody, ktorý by mohla soľ ohroziť. Nechápem, prečo to nejde," dodal Dušan Lacko. Upozornil, že hneď po prekročení hranice vodiči jazdia po "vysolených, čiernych" vozovkách.
"Soľ nie je riešením, je efektívna do mínus dvoch stupňov nehovoriac o ekologických škodách na prírodnom prostredí. Musíme si uvedomiť, že sme v národnom parku," vyjadril sa k problému riaditeľ Správy TANAPu Tomáš Vančura.
Východisko vidí v kapacitnom posilnení techniky, ktorá by na tatranských cestách zasahovala operatívne. Ako dodal, aj skúšobné "solenie" ciest v intravilánoch Tatranskej Lomnice a Smokovcov ukázalo, že solenie nie je riešením.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš