Korzár logo Korzár Spiš

Okolo Nábrežnej komunikácie stále visia otázniky

Prešov - Problémom, ak nie traumou každého z miest na východe Slovenska je dopravné prepojenie. Ani Prešov, tretie najväčšie mesto na Slovensku, nie

je výnimkou. V týchto dňoch je ešte možnosť pripomienkovať aktualizáciu Územného plánu sídelného útvaru mesta Prešov, ktorý rieši aj dopravu v meste.

Zaujímalo nás preto, podobne ako mnohých dotknutých občanov, či a ako územný plán rieši trasovanie spornej stavby Nábrežnej komunikácie (NK), ktorá bola definovaná ako štátna cesta I/68. Mimochodom, je rozostavaná už 5 rokov. Presnejšie ide o 500 metrov a celá by mala mať dĺžku 5 kilometrov. Štát na nej preinvestoval stovky miliónov korún. O tom, že je sporná, hovoria súdne procesy, ktoré rozhodovali o právoplatnosti vydaného územného rozhodnutia aj stavebného povolenia. Ani majetkovoprávne vysporiadanie nie je ukončené.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Všetkých Prešovčanov zaujíma, aký bude osud NK. Zvlášť, ak v návrhu súčasného územného plánu figuruje ako "dopravná spojnica urbanistických subcentier". Znamená to, že bude len súčasťou mestských okruhov? Aký bude jej význam a je vôbec nádej, že sa dostavia? A potom je tu ešte iná otázka. Ak bude súčasťou mestského okruhu, kto bude investorom?

S týmito otázkami sme sa obrátili na predkladateľov územného plánu, na Útvar hlavného architekta (ÚHA) mesta Prešov. "Tieto otázky ani nie sú šité pre nás. Doteraz bola investíciou Slovenskej správy ciest (SSC), ako preložka cesty I/68 a jeden čas mala aj prívlastok diaľničný privádzač. Vieme len, že v týchto dňoch sa delia investičné akcie, ale zatiaľ nevieme, či bude Nábrežná komunikácia zaradené do investorstva SSC ako cesta prvej triedy, alebo či prejde do kompetencie Diaľničnej spoločnosti so štatútom diaľničného privádzača," reagoval na naše otázky hlavný architekt Vladimír Ligus.

SkryťVypnúť reklamu

Poznamenal tiež, že v hre sú ešte nedoriešené procesné prekážky v územnom a stavebnom povolení a je otázkou, komu z investorov ostane "horúci zemiak" v rukách. "Dlhodobo bude mať Nábrežná komunikácia aj takú funkciu, že po výstavbe diaľnice bude musieť byť záložnou komunikáciou na tranzit cez mesto Prešov. Nestratí svoj význam, dokonca bude mať v dopravnom systéme viac funkcií," dodal hlavný architekt.

Faktom však je, že SSC aj Diaľničná spoločnosť môžu investovať len do stavieb 1. triedy a diaľničných privádzačov. Cesty II. a III. triedy sú v kompetencii samosprávnych krajov. Otázne teda je, aký prívlastok napokon prisúdia NK. Len tak mimochodom, Územný plán Prešovského samosprávneho kraja, aktualizovaný vlani, vôbec nehovorí o NK ako o diaľničnom privádzači. V ňom štátna cesta I/68 vedie celkom inou trasou. Dokonca na opačnom konci mesta pri Sídlisku Sekčov.

SkryťVypnúť reklamu

Pripomeňme si, že projekt na NK existuje od roku 1987. V územnom pláne Prešova sa objavil v roku 1996. O dva roky neskôr sa o nej v oficiálnych dokumentoch hovorí a (aj koná pri vyvlastňovaní nehnuteľností v záujme verejnoprospešnej stavby) ako o štátnej ceste I/68 v investorstve SSC. V roku 1999 už ide o diaľničný privádzač, ktorý by sa mal končiť pri výjazde z Prešova smerom na Košice. Aj v spornom stavebnom povolení z roku 2000 ešte ide o privádzač. O dva roky neskôr sa tento prívlastok začína škrtať, hoci chýbajú vysvetlenia.

No a máme tu rok 2005. Osud dostavby tejto komunikácie je stále diskutabilný. Ostali len otázniky, na ktoré by kompetentní mali odpovedať. Zrejme dozrel čas na prehodnotenie a definitívne východisko.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 87 630
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 646
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 354
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 449
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 204
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 436
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 226
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu