motorových vozidiel na území Prešovského kraja. Vedúca odboru financií a správy majetku Úradu PSK Mária Holíková informovala, že s účinnosťou od januára 2005 sa zrušuje zákon o cestnej dani a zavádza sa daň z motorových vozidiel. Vyberať ju bude daňový úrad a poukáže ju samosprávnemu kraju. VZN samosprávneho kraja určuje sadzbu dane a tiež tých, čo sú z platenia dane oslobodení. Zdôraznila, že v zmysle zákona sú od platenia tejto dane oslobodené autá PSK a diplomatické vozidlá.
Poslanec Ján Gajdzík (NEKA) však protirečil. Poukázal na kombajn, ktorý vyjde do roka na cestu možno päťkrát. „Je to potom sankcia voči poľnohospodárom," povedal.
Poslanec Milan Klimeš (Klub Smer-nezávislí) upozornil, že mnohé autá podnikov z Bratislavy jazdia v Prešovskom kraji. „Zdaňovať by sme ich však mali tu, a nie v Bratislave," zdôraznil. Aj poslanec Ján Dobrovič (ĽS-HZDS) požadoval legislatívnu zmenu ohľadom ešpézetiek. Na margo kombajnu povedal, že aj tie vozidlá, čo vyjdú na cestu párkrát do roka, budú musieť daň strpieť. Poslanec Peter Sokol (Klub Smer-nezávislí) podržal stranu Gajdzíkovi, keď podotkol, že ak nejaké vozidlo vyjde päťkrát na cestu, naozaj nemá logiku, aby sa za neho platila daň. Poslanec Anton Bidovský (exSDKÚ) poznamenal: „Témou nášho rokovania nie je poľnohospodárstvo," a pre zmenu žiadal oslobodenie od dane pre autá záchranné a požiarnicke.
Holíková vysvetlila, že čo sa týka zmeny Šešpézetiek, na novelizácii zákona sa pracuje, ale očakávať jeho účinnosť možno až v roku 2006. Na margo oslobodenia od dane uviedla, že zákon vskutku umožňuje, aby niektoré špeciálne vozidlá daň neplatili. „Ale ak sa to schváli, potom bude treba urobiť aj korekcie v rozpočte," zdôraznila.
Predseda PSK Peter Chudík uviedol, že kým v roku 2003 mali v rozpočte PSK z cestnej dane 216 miliónov, v roku 2004 to bolo 224 miliónov a pre rok 2005 sa očakáva 242,5 miliónov. „Ale prídu naozaj? Ak nie, budeme musieť krátiť rozpočet, ktorý aj tak je dosť napätý." Zároveň upozornil poslancov na fakt, že aj PSK bude musieť v budúcom roku platiť daň - z nehnuteľností. Emotívnu debatu pribrzdil poslanec Dušan Majerčák (Klub Smer-nezávislí) a skonštatoval, že platiť daň za motorové vozidlo bude ten, kto s ním podniká. „Najviac zaplatí 5 600 korún, ale do nákladov si potom môže dať čo len chce v súvislosti s výbavou auta, hoci aj cédéčka," pripomenul.
Poslanci napokon VZN schválili v predloženom znení. Pre osobné automobily to znamená (podľa objemu motora) do 900 cm kubických ročnú sadzbu dane 1600 korún a nad tritisíc cm kubických 5 600 Sk. Pri úžitkových vozidlách a autobusoch je sadzba nasledovná: jedna alebo dve nápravy, pri hmotnosti do 1 tony: 1 800 korún, pri hmotnosti 10 - 12 ton 15 900 Sk, pri hmotnosti od 3 ton: 63 800 Sk, pri vozidlách s troma nápravami je minimálna sadzba dane 14 600 Sk a maximálna 71 800 Sk, pri vozidlách so 4 a viac nápravami je minimálna sadzba 18 600 Sk a maximálna 61 200 Sk.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš