Spišskej Novej Vsi. Projekt realizuje od začiatku tohto školského roka Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR v spolupráci so spišskonovoveským úradom práce. Iba pred niekoľkými dňami sa uskutočnil v Prešove spoločný seminár pedagógov šiestich okresov, ktoré sa do projektu zapojili. Seminára sa zúčastnila aj riaditeľka ZŠ na Komenského ulici Marcela Melikantová (na snímke).
Aj keď sa podľa jej slov ciele pilotného projektu pomaly napĺňajú, z pôvodných 21 uchádzačov o zamestnanie dnes navštevujú školu už len sedemnásti. Ako uviedla, troch študujúcich vylúčili z projektu kvôli zlej dochádzke, jedného pre porušovanie školského poriadku. "Keď sme s realizáciou projektu začínali, povedali sme si, že nakoľko ide o pilotný projekt, jeho ciele i náplň bude možné dopĺňať. Totiž zistili sme, že to, čo bolo postavené ako cieľ, by asi v rámci desaťmesačného kurzu zvládli len veľmi ťažko, pretože nároky boli na nich príliš vysoké. Hlavne čo sa týka prírodovedných predmetov chémie a fyziky. Logické myslenie im robí väčšie problémy. A čo sa týka hodnotenia tohto projektu a našich klientov, čo sa týka vstupných psychologických testov, nie sme najhorší. Spomedzi siedmich škôl zapojených do tohto projektu sme boli v poradí tretí, čo sa týka úspešnosti. V rámci psychologických testov vybrali desiatich študentov, ktorí boli na vyššej úrovni a medzi nimi bol jeden i z našej školy," uviedla M. Melikantová. Tieto testy absolvovali v škole aj súčasní deviataci. V porovnaní s nimi však dopadli rómski študenti horšie. M. Melikantová tvrdí, že tento rozdiel pochopiteľne očakávali. Ich vedomosti a všeobecný prehľad sa teda v konečnom meradle hodnotení nerovná úrovni súčasných deviatakov navštevujúcich školu.
Najväčšie problémy očakávali v oblasti dochádzky. Po troch mesiacoch však počet dochádzajúcich, ktorí si musia denne odsedieť v škole päť hodín, nie je natoľko alarmujúci. Aj keď podľa vyjadrení riaditeľky školy bolo od začiatku evidentné, že Rómovia navštevujú školu kvôli peniazom, u mnohých sa postupne ciele začali uberať aj iným smerom. "Mali sme obavy, ako zvládnu niekoľko hodín denne sústrediť sa na vyučovanie. Avšak môžem povedať, že to celkom dobre zvládajú. Troch sme vyradili na základe toho, že nemali dobrú dochádzku, jeden bol vylúčený kvôli porušovaniu školského poriadku. Nerešpektoval učiteľa, narúšal priebeh hodiny, vyvolával konflikty. Zvolili sme túto cestu, aby ďalší priebeh vyučovania nebol narušený," argumentuje M. Melikantová.
Ako tvrdí, gro práce je v škole, na pedagógoch. Slabšia je už príprava doma, ktorú sú nútení Rómovia absolvovať sami, bez dohľadu a kontroly.
V klasifikačnom hárku majú známky od najhorších po najlepšie. U tých, ktorí sa javili od začiatku ako slabší, dominujú štvorky, občas päťky i trojky. Medzi sedemnástimi študentmi sa však nájdu aj takí, ktorí majú dvojky a jednotky, iba sem tam trojku. "Už z komunikácie s nimi vieme odhadnúť, kto sa doma pripravuje. Zhruba takých sedem klientov je takých, s ktorými by sme mohli byť spokojní," dodáva.
Keďže projekt prebieha v duchu ukončenia základného vzdelania, študujúci dostanú čochvíľa i polročné vysvedčenie. V súčasnosti bude musieť príslušné ministerstvo podľa slov riaditeľky školy domyslieť aj nové tlačivo, nakoľko pôvodné vysvedčenia nevyhovujú kvôli špecifickému zloženiu predmetov. Doklad o ukončení základného vzdelania, ktorí Rómovia absolvujú, musí byť totiž vierohodný. "Je to dôležité, aby mali s týmto dokladom o absolvovaní vzdelania tak, ako sa pôvodne v projekte plánovalo, možnosť uplatniť sa ďalej v učebných odboroch," dodáva M. Melikantová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš