Panny Márie upravil pre komorný orchester alebo orgán a sólo mezzosoprán Bernadr Herstek, známy ako vedúci speváckeho súboru Prešovčatá. Magnificat je v poradí už štvrté duchovné dielo, ktoré vytvoril. Prvým bolo Te Deum, ktoré prezentoval pri otvorení tunela Branisko. Najmladšiu duchovnú skladbu Magnificat venoval B. Herstek pamiatke nedávno zosnulej prešovskej rodáčky Idy Kirilovej, ktorá bola uznávaná na najväčších svetových operných scénach. Skladbu pôvodne upravil na hlasové dispozície I. Kirilovej, ktorá tam mala spievať sólový part. Premiéry sa už nedožila...
"S Idou Kirilovou, s ktorou som konzultoval všetky moje diela vážnej hudby, som sa zoznámil zvláštnym spôsobom. Jej rodičia prišli za mnou do práce niečo vybaviť. Keď som rutinným, úradníckym spôsobom zapísal meno do formulára, tak som sa nad tým pozastavil. Spýtal som sa, či ide o Idu Kirilovú, opernú speváčku. Rodičia Jedľovci mi to potvrdili. Odvtedy prešlo desať rokov," spomína si B. Herstek.
Potom sa chystal Rok rodiny a vytvoril skladbu Pieseň k Roku rodiny bez bicích. Vtedy I. Kirilová prizvala do prezentácie diela aj operného speváka Martina Babjaka. Nasledovala Detská omša, tiež so speváckym sólom I. Kirilovej. Napokon prišlo Te Deum pri otváraní Braniska. "Potreboval som veľké hlasy a zase to bola pani Ida, ktorá autoritou medzi bratislavskými opernými spevákmi zabezpečila jednotky. Ida spievala tentokrát alt. Inak bola mezzosopranistka, ale mala taký úžasný hlasový rozsah, že mohla v opere spievať všetky tri hlasy. V sezóne pred smrťou dostala ponuku, kde mala spievať dokonca sopránový part," vraví B. Herstek. "Keď sme sa pred rokom, 10. decembra dozvedeli, že pani Ida je vážne chorá, všetci sme jej chceli pomôcť bojovať, jej syn Kiril ako lekár na poli odbornom, my na tom duchovnom."
Keď vytvoril Te Deum, nakoniec zistil, že altový part je najkratší. Preto sľúbil pani Ide, že jej veľmi rýchlo niečo napíše. Bolo to už počas jej boja o život. Spolu pripravovali Magnificat. Úpravu skladby, aj po harmonizačnej stránke realizoval prešovský huslista, ktorý pôsobí v Barcelone, Vladimír Ľjubimov. Hudobnú réžiu mal v rukách Miloš Veverka z PUĽS-u.
"Keď som s ňou na prelome rokov telefonoval, odpovedala mi slabým hlasom. Na Veľkú noc už to bol opäť krásny hromový hlas. Ale bohužiaľ... Jednou z príčin jej náhleho odchodu mohla byť aj rana, keď jej v jari zomrel otec. Vtedy sme sa naposledy stretli. Nič však nedala najavo, tak ja som smelo komponoval. V júli, keď už skladba bola takmer hotová, sme maestru Idu Kirilovú v Bratislave pochovali. Preto som sa rozhodol venovať toto dielo jej pamiatke," hovorí autor Magnificat B. Herstek.
Na premiére piesne Magnificat v prešovskom kostole hrala na orgáne doktorandka PdF PU Ivana Bednárová. Jej kolegyňa, doktorandka Alena Ščerbová, ktorá zároveň študuje operný spev na košickom konzervatóriu, sa zhostila mezzosopránového sóla. "Cítila som veľkú zodpovednosť. Bála som sa, či môj prednes bude vyhovovať predstavám autora, ale dopadlo to dobre. Cítila som to sama, ale aj z pozitívnych odoziev poslucháčov koncertu," povedala pre Korzár po koncerte A. Ščerbová.
Po premiére v prešovskom Františkánskom kostole skladbu uvedú aj v Košiciach, Bratislave a Čuňove, kde je Ida Kirilová pochovaná.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš