bývania, vzdelávania, ľudských práv, ale aj migrácie. Hlavným organizátorom štvordňového podujatia je Úrad splnomocnenkyne vlády SR pre rómske komunity. Účasť prijali aj zástupcovia rezortných ministerstiev, kompetentných inštitúcií a zahraniční hostia.
Súčasťou nedeľného programu bola návšteva osady v Chminianskych Jakubovanoch aj prešovského sídliska Stará tehelňa. V úvode pondelkového programu pri okrúhlom stole delegátov oslovil hovorca podpredsedu vlády SR pre európske záležitosti, ľudské práva a menšiny Martin Urmanič.
"Pripomenul som posolstvo Pála Csákyho o antidiskriminačnej legislatíve, ktorá na Slovensku funguje. Vicepremiér opakovane vyslovil nesúhlasný názor s tým, že antidiskriminačný zákon išiel na Ústavný súd SR, hoci akceptuje rozhodnutie vlády. Je však presvedčený, že ustanovenia zákona o dočasných vyrovnávacích opatreniach nie sú v rozpore s Ústavou SR," uviedol M. Urmanič. Hovoril tiež o nových možnostiach čerpania prostriedkov zo štrukturálnych fondov EÚ. Na riešenie rómskej politiky totiž v rámci EÚ existuje samostatný balík prostriedkov. Ich čerpanie je výzvou pre samosprávy aj tretí sektor, ktorí by sa mali stať nositeľmi projektov.
Ešte pred diskusiou o vzdelaní hodnotil výsledky podporných programov za posledné roky Viliam Zeman z Úradu splnomocnenkyne vlády SR pre rómske komunity. Pripomenul prebiehajúce programy pre študentov stredných, vysokých škôl a SOU zo sociálne slabých rodín. Zo štátneho rozpočtu podporili 279 stredoškolákov a 51 vysokoškolákov sumou vyše 1 milión korún. Hovoril aj o piatich experimentálnych školách s vyučovaním romistiky. Tiež o skúsenostiach z projektu Škola dokorán, presnejšie o fakte, že v predškolských zariadeniach a základných školách pôsobí 237 rómskych asistentov a tým bolo vytvorených 200 verejnoprospešných pracovných miest. "Jazyková komisia dokončuje štandardizáciu rómskeho jazyka, ale je nutné budovať aj pedagogický systém s novými prístupmi pre rómsku komunitu," zdôraznil V. Zeman.
Vedúca oddelenia výchovy a vzdelávania pre rómsku komunitu na Ministerstve školstva SR Katarína Ondrášová podčiarkla, že pripravená koncepcia by mala riešiť problém v horizonte 15 až 20 rokov v troch rovinách. V prvej by mala byť špecializovaná príprava učiteľa rómskeho asistenta, v druhej tvorba učebníc a metodiky a v tretej celostný rozvoj osobnosti žiaka. "Otázkou je, ako túto koncepciu uviesť do praxe. Práve teraz sa tvorí tím expertov, ale zatiaľ je nevyriešený právny problém okolo štatútu," uviedla pri okrúhlom stole K. Ondrášová.
V súvislosti s uplatnením sociálnej reformy definovala, že na príspevky na stravu, školské pomôcky a štipendiá pre žiakov a študentov zo sociálne odkázaných rodín sa od júna do novembra 2004 použilo 401,2 milióna korún. Uvedieme len jeden príklad. Na ZŠ sa o prospechové štipendiá uchádzalo 17 478 detí ZŠ, čo predstavuje 6,6 milióna korún. Na pilotný projekt Dokončenie základnej školy štát vynaložil 14 miliónov korún. Z 15-tisíc nezamestnaných, ktorí nemali dokončené základné vzdelanie, vybrali 500 uchádzačov a vstupné testy zvládlo 140 z nich.
Dodávame, že okrúhly stôl končí dnes večer, ale dovtedy ešte odznejú príspevky o primeranom prístupe Rómov a kočovníkov k službám verejného zdravotníctva, o ľudských právach, migrácii, utečencoch a presídlencoch v európskom kontexte.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš