stanoviská a názory samosprávy, ktoré vychádzajú z potrieb občanov," reagovali starostovia obcí Sveržov, Nižný Tvarožec, Vyšný Tvarožec, Gaboltov, Petrová, Frička, Cigeľka a Zlaté na rekonštrukciu autobusovej dopravy v okrese Bardejov.
Problémy v súvislosti s autobusovou dopravou sa nastoľujú aj na rokovaniach mestského zastupiteľstva v Bardejove. Výhrady sa týkajú školských autobusov, ako aj rušenia spojov mestskej dopravy. Mestskú hromadnú dopravu v Bardejove totiž realizuje Slovenská autobusová doprava (SAD), a. s., Prešov.
Generálny riaditeľ prešovskej SAD-ky Miroslav Biroš k tomu hovorí: „V okrese Bardejov došlo k radikálnym zmenám preto, že po analýze, ktorú sme si urobili, sme zistili, že bolo množstvo kilometrov, ktoré sa robili zbytočne. Nie sme schopní robiť dopravu do každej obce zvlášť. Doba, keď tomu tak bolo, pominula. Autobusové linky sa musia spájať a podľa platného tarifného poriadku musí cestujúci zaplatiť vzdialenosť, ktorú precestuje."
Zároveň podotkol, že ak cestujúci nechce cestovať do obce, do ktorej sa zachádza, môže vystúpiť a počkať, kým sa bude autobus vracať. Tiež zdôraznil, že keď chystajú nejakú zmenu v autobusovej doprave, vždy ju prerokujú so starostom dotknutej obce. „Prídu a súhlasia, potom sa vrátia domov a napíšu nám list, že nesúhlasia. So starostami je ťažké rokovať. Hlavne sa bránia tomu, aby dali do autobusovej dopravy nejaké financie. Nechceme od nich veľké čiastky, ale je dôležité, aby na doprave boli zainteresovaní. Každá obec nech mesačne prispeje trebárs sumou tisíc korún."
Zároveň podotkol, že od starostov je neprezieravé, ak oslovia súkromných dopravcov, aby pre nich urobili nejaký konkrétny spoj. „V takomto prípade nech počítajú s tým, aby aj ostatné spoje pre nich robil súkromný dopravca. Nie, aby si súkromný dopravca vytiahol nejaký koláčik, ktorý bude platiť starosta z financií, čo dostáva na dopravu, a my potom budeme robiť dopravu, ktorá nie je finančne zaujímavá."
Riaditeľ SAD Prešov zdôraznil, že 15. decembra vstúpi do platnosti nový cestovný poriadok autobusovej dopravy. Čo sa týka jeho prípravy, rokovania sú v záverečnej fáze: „Vznikla však možnosť pre starostov uplatiť si svoje požiadavky."
Čo sa týka mesta Bardejov, podľa Biroša prímestská doprava v tomto meste neraz supluje mestskú. „Ak mesto má záujem o mestskú dopravu, čo aj deklaruje, tak sa v Bardejove bude musieť zaviesť taký režim, ako v každom inom meste. Znamená to, že žiaci aj zamestnanci sa privezú na stanicu a odtiaľ budú pokračovať mestskou dopravou." Ako príklad toho, že sú ústretoví, uviedol, že nezrušili v Bardejove jeden spoj, keďže im dal pre jeho ponechanie primátor pádne argumenty.
Zároveň však zdôraznil, že s nástupom fiškálnej decentralizácie prechádzajú kompetencie mestskej dopravy pod mesto, čiže ono ju bude aj financovať. „Záleží teda len od finančného transféru mesta, ako sa bude doprava v Bardejove ďalej vyvíjať."
Zdôraznil, že ročná finančná požiadavka pre mestskú dopravu v Bardejove je minimálne 9 miliónov korún. V tejto sume je zahrnutá aj obnova vozového parku. V minulom roku síce SAD-ka pre mestskú dopravu v Bardejove kúpila jeden nový autobus, „...tento však nevytrhne dvanásť liniek mestskej dopravy, ktoré v Bardejove prevádzkujeme," dodal riaditeľ Biroš.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš