uznesenia. Dokument mienia doručiť na Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ale aj predsedovi vlády, ministrom Ivanovi Miklošovi, Ľudovítovi Kaníkovi aj poslancom.
Neskrývali, že ním chcú vytvoriť tlak, aby pri schvaľovaní štátneho rozpočtu na rok 2005 podali pozmeňujúci návrh, ktorý by obsahoval riešenie súčasných problémov. "Vyjasnili sme si stanoviská a dohodli sme sa, že budeme žiadať rezortné ministerstvo, aby sa aj samosprávne kraje stali súčasťou procesu pri privatizácii SAD, aby sme mohli dozerať na ekonomiku v týchto spoločnostiach a mohli lepšie ovplyvniť priznávanie zliav vo verejnom záujme. Veríme, že získame na svoju stranu aj poslancov NR SR pri schvaľovaní štátneho rozpočtu na rok 2005," uviedol prezident konferencie županov, predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Štefan Štefanec. Ich predstava je taká, že v rámci procesu dokončenia privatizácie podnikov SAD by vláda SR schválila bezodplatný prevod zvyšných akcií na dotknuté samosprávne kraje.
Uvažovali o riešení problému v dvoch rovinách. Jednou z nich je fakt, že rok 2004 je rokom financovania štátu a nie VÚC. "Keby sme z našich prostriedkov hradili zľavy, porušili by sme zákon. Toto musí vyriešiť štát," pripomenul prešovský župan Peter Chudík. Druhou rovinou je rok 2005 a budúcnosť dopravy. "Chceme reformovať systém dopravy, chceme aby boli výkony dopravcov jasne definované, ale aj systémovo riešené. Navrhujeme, aby dopravné výkony hradili VÚC z podielových daní, teda linky ako také. Druhý krok by boli úhrady za sociálne slabšie skupiny ľudí, teda takzvané zľavy a to by mal garantovať štát cestou ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny," konštatoval predseda ZAD Ján Vrba.
Župani tiež prezentovali podporu autodopravcom, ktorí upozornili na krízový stav aj pondelkovou protestnou akciou, keď linky premávali podľa víkendového harmonogramu. Spoločne so ZAD preto žiadajú uhradiť nevykrytý úbytok tržieb za rok 2004 vo výške 600 miliónov korún z prostriedkov štátneho rozpočtu priamym transferom. Konštatovali, že kritickým bodom sú práve zľavy vo verejnom záujme, ale ide tu o sociálnu politiku štátu, ktorú by nemali suplovať ani samosprávy, ani dopravcovia. Žiadajú tiež doplatiť spoločnostiam SAD vyčíslené negatívne dopady na hospodárení v roku 2004 v dôsledku vývoja cien nafty a úpravy sadzieb DPH. Tiež nezvyšovať ceny cestovného v prímestskej autobusovej doprave.
Prezident ZAD Ján Vrba dodal, že koncom novembra sa majú stretnúť s ministrom dopravy na rokovaní, na ktorom ho chcú informovať o svojom návrhu reformy dopravy. Aby sa však naplnil, bude nutné urobiť ďalšie legislatívne opatrenia. "Rok 2005 by mal byť nultým rokom, v ktorom sa obrúsia hrany návrhu, ktorý predkladáme. Potrebujeme aspoň trištvrte roka, aby sa doladil právny stav," podčiarkol Vrba, ale nevylúčil, že ak sa nedohodnú, v nasledujúcom roku nepodpíšu zmluvy o zľavách a doprava môže byť ochromená.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš