Korzár logo Korzár Spiš

Župani žiadajú, aby sa mohli stať akcionármi podnikov SAD

Prešov - Župani ôsmich samosprávnych krajov v SR sa na rokovaní so zástupcami Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) v Prešove dohodli na spoločnom znení

uznesenia. Dokument mienia doručiť na Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ale aj predsedovi vlády, ministrom Ivanovi Miklošovi, Ľudovítovi Kaníkovi aj poslancom.

Neskrývali, že ním chcú vytvoriť tlak, aby pri schvaľovaní štátneho rozpočtu na rok 2005 podali pozmeňujúci návrh, ktorý by obsahoval riešenie súčasných problémov. "Vyjasnili sme si stanoviská a dohodli sme sa, že budeme žiadať rezortné ministerstvo, aby sa aj samosprávne kraje stali súčasťou procesu pri privatizácii SAD, aby sme mohli dozerať na ekonomiku v týchto spoločnostiach a mohli lepšie ovplyvniť priznávanie zliav vo verejnom záujme. Veríme, že získame na svoju stranu aj poslancov NR SR pri schvaľovaní štátneho rozpočtu na rok 2005," uviedol prezident konferencie županov, predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Štefan Štefanec. Ich predstava je taká, že v rámci procesu dokončenia privatizácie podnikov SAD by vláda SR schválila bezodplatný prevod zvyšných akcií na dotknuté samosprávne kraje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Uvažovali o riešení problému v dvoch rovinách. Jednou z nich je fakt, že rok 2004 je rokom financovania štátu a nie VÚC. "Keby sme z našich prostriedkov hradili zľavy, porušili by sme zákon. Toto musí vyriešiť štát," pripomenul prešovský župan Peter Chudík. Druhou rovinou je rok 2005 a budúcnosť dopravy. "Chceme reformovať systém dopravy, chceme aby boli výkony dopravcov jasne definované, ale aj systémovo riešené. Navrhujeme, aby dopravné výkony hradili VÚC z podielových daní, teda linky ako také. Druhý krok by boli úhrady za sociálne slabšie skupiny ľudí, teda takzvané zľavy a to by mal garantovať štát cestou ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny," konštatoval predseda ZAD Ján Vrba.

Župani tiež prezentovali podporu autodopravcom, ktorí upozornili na krízový stav aj pondelkovou protestnou akciou, keď linky premávali podľa víkendového harmonogramu. Spoločne so ZAD preto žiadajú uhradiť nevykrytý úbytok tržieb za rok 2004 vo výške 600 miliónov korún z prostriedkov štátneho rozpočtu priamym transferom. Konštatovali, že kritickým bodom sú práve zľavy vo verejnom záujme, ale ide tu o sociálnu politiku štátu, ktorú by nemali suplovať ani samosprávy, ani dopravcovia. Žiadajú tiež doplatiť spoločnostiam SAD vyčíslené negatívne dopady na hospodárení v roku 2004 v dôsledku vývoja cien nafty a úpravy sadzieb DPH. Tiež nezvyšovať ceny cestovného v prímestskej autobusovej doprave.

SkryťVypnúť reklamu

Prezident ZAD Ján Vrba dodal, že koncom novembra sa majú stretnúť s ministrom dopravy na rokovaní, na ktorom ho chcú informovať o svojom návrhu reformy dopravy. Aby sa však naplnil, bude nutné urobiť ďalšie legislatívne opatrenia. "Rok 2005 by mal byť nultým rokom, v ktorom sa obrúsia hrany návrhu, ktorý predkladáme. Potrebujeme aspoň trištvrte roka, aby sa doladil právny stav," podčiarkol Vrba, ale nevylúčil, že ak sa nedohodnú, v nasledujúcom roku nepodpíšu zmluvy o zľavách a doprava môže byť ochromená.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 413
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 005
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 464
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 557
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 526
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 463
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 184
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 766
  1. Juraj Tušš: Potenciál slovenského národa v 21.storočí.
  2. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné
  3. Eva Chmelíková: Svet nie je Čiernobiely
  4. Vladimír Bojničan: Dogmatické náboženstvo ako zdroj xenofóbie: Korene, mechanizmy a historické dôsledky
  5. Ivan Čáni: Fico nie je hlúpy, aby nechápal čo hovorí a robí.
  6. Milan Buno: Aj vaši rodičia starnú? Tu je 50 nápadov, ako ich zvládať... | 7 knižných tipov
  7. Marián Gunár: Rómovia, Cigáni čo ďalej?
  8. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 232
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 77 170
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 57 629
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 107
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 367
  6. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 12 324
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 638
  8. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 7 982
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Tušš: Potenciál slovenského národa v 21.storočí.
  2. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné
  3. Eva Chmelíková: Svet nie je Čiernobiely
  4. Vladimír Bojničan: Dogmatické náboženstvo ako zdroj xenofóbie: Korene, mechanizmy a historické dôsledky
  5. Ivan Čáni: Fico nie je hlúpy, aby nechápal čo hovorí a robí.
  6. Milan Buno: Aj vaši rodičia starnú? Tu je 50 nápadov, ako ich zvládať... | 7 knižných tipov
  7. Marián Gunár: Rómovia, Cigáni čo ďalej?
  8. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 232
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 77 170
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 57 629
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 107
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 367
  6. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 12 324
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 638
  8. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 7 982
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu