ložísk na východe Slovenska. Kým v posledných desiatich rokoch mnoho zo strojárskych podnikov zaniklo, alebo sa roztrieštili na menšie, ZVL Auto vyrába 137 typorozmerov ložísk. Len 5 percent zo svojej produkcie predáva doma, zvyšok vyváža na svetové trhy. Vyrobila už stovky miliónov ložísk.
Posledné desaťročie však ani pre túto spoločnosť nebolo jednoduché. Firma prežila niekoľko "zemetrasení". Najmä keď sa musela vysporiadať so zmarenou investíciou z konca 80-tych rokov a splatiť úver za takmer 300 miliónov korún. Od roku 1998 vyrábali, aby sanovali podnik a splácala záväzky. Až v roku 2004 mohli uvažovať o reálnom rozvoji s úverom v hodnote 25 miliónov korún.
"Určitú výhodu sme mali v tom, že v ťažkých rokoch sme nepocítili stratu odbytu, ale svetoví lídri na trhu stále prichádzali s inováciou ložísk. Momentálne je taká situácia, že do prevodoviek a náprav automobilov, či už osobných, nákladných, alebo traktorov je potrebné vyrábať ložiská s vyššími úžitkovými vlastnosťami. V našom prípade ide o stupeň kvality Q," uviedol generálny riaditeľ Miloslav Vysoký (na snímke).
V roku 1998 vstúpil do spoločnosti taliansky investor. Majoritným vlastníkom s 98-percentným podielom je teda ZVL Italia a prezident Luigi Valagussa, 2 percentá vlastní M. Vysoký, ktorý mimochodom vedie túto fabriku už 14 rokov. Hospodária so základným imaním 328 miliónov korún. V tomto roku vznikla tiež dcérska spoločnosť ZVL TS. V podstate sa od firmy odčlenila nástrojáreň a v súčasnosti funguje samostatne. V oboch spoločnostiach pracuje 500 zamestnancov. Vlastnia dva certifikáty kvality, ale v budúcom roku plánujú získať zjednotený certifikát systému kvality na normu 16 949.
"Po mnohých rokoch táto fabrika konečne môže uvažovať o rozvoji. V roku 2005 by sme chceli získať podporu na rozvojový úver v objeme 100 miliónov korún, s ktorým chceme v niekoľkých etapách posilniť výrobu kvalitatívne, teda investovať do technológie a kapacity výroby, aby sme si udržali konkurencieschopnosť na svetových trhoch," dodal M. Vysoký.
Na otázku, či majú ambíciu stať sa dodávateľmi aj pre automobilky, ktoré sa na Slovensku otvoria, reagoval: "Pre osobné vozidlá zatiaľ nie. Aspoň dovtedy, kým fabrika nebude investične dobudovaná."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš