už malo začať. Ľudia, no najmä vodiči očakávali, že vyťažená a často nebezpečná dopravná tepna smerom na Branisko veľa vyrieši. Napokon, táto komunikácia bola zaradená medzi prioritné stavby na najbližšie obdobie s tým, že budú spolufinancované zo štrukturálnych fondov EÚ. Na päť projektov bolo schválených 136,7 milióna eur.
Kde to viazne? Nuž, klasika. Na majetkovom vysporiadaní. To totiž bráni následnému kroku, a to vydaniu stavebného povolenia.
Ľudia sa pýtajú, kde je problém? Štát nemá na výstavbu peniaze? Brzdia to úradníci? Hoci sme už o vývoji vysporiadania majetku na trase spomínaného úseku diaľnice v našom denníku neraz písali, otázky našich čitateľov iniciovali, že sme sa kompetentných v regióne pýtali na aktuálny stav za nich. Kde to viazne? Zaujímalo nás to aj preto, lebo správu o plnení projektu výstavby diaľnic nedávno predkladal na rokovanie vlády minister dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPaT) Pavol Prokopovič. "Ostatné plánované stavby na začatie D1 Svinia-Prešov-západ a R3 Oravský Podzámok-obchvat neboli začaté z dôvodov komplikovaného majetkovoprávneho vysporiadania," uvádza sa v spomínanej správe.
Je tam aj zaujímavé konštatovanie. "Začatie stavieb R2 Figa obchvat a D1 Svinia-Prešov-západ plánovaných na spolufinancovanie zo štrukturálnych fondov EÚ sa z procedurálnych dôvodov odsúva na rok 2005. V prípade stavby D1 Svinia-Prešov-západ prebieha v súčasnosti vyvlastňovacie konanie v obciach Svinia a Župčany s rizikom neukončenia majetkovoprávneho vysporiadania."
Zaujímavé je to najmä preto, lebo doteraz nikdy ministerstvo ani ich generálny investor, teda Slovenská správa ciest (SSC) nepripustili, že získanie pozemkov by mohlo byť problémom a už vôbec nie fakt, že by sa im vyvlastnenie mohlo aj nepodariť.
Faktom je, že SSC poverila vysporiadaním majetku Vodohospodársku výstavbu (VV), š.p., pracovisko Košice. Táto predložila návrh na vyvlastnenie v prípade tých vlastníkov, ktorí odmietli podpísať zmluvu o budúcej zmluve, teda o predaji. Stavebný úrad pri Mestskom úrade v Prešove začal konanie a následne ho v obciach Svinia a Župčany zastavil, lebo vlastníci sa s námietkami obrátili sa na súd. Platí teda predbežné opatrenie a do rozhodnutia súdu je všetko zastavené.
Čas však beží a MDPaT je nespokojné s vývojom udalostí. Investor "tlačí" na stavebné úrady, aby veci pohli dopredu. No "čierny Peter" je niekde inde. "My chceme diaľnicu, ale ide o to, aby boli všetky náležitosti splnené v súlade so súčasne platným zákonom. Predbežná otázka je na súde a my musíme počkať na jeho rozhodnutie, či pokračovať vo vyvlastnení, alebo nie," reagoval na otázku, ako koná Krajský stavebný úrad v Prešove jeho prednosta Jaroslav Kaščák. Zároveň uložil Stavebnému úradu (SÚ) pri prešovskej radnici, nech vyzve VV Košice na to, aby čas využili na zrevidovanie návrhov na vyvlastnenie, ale aj predbežných zmlúv.
"Taký list z úradu tento týždeň odišiel," potvrdil nám vedúci SÚ Marián Harčarík. Inak povedané, ide o to, aby VV dokázala nemožnosť dohody o predaji pozemkov. Otázka vyvlastnenia sa stane opäť aktuálnou až vtedy, keď budú návrhy prepracované podľa novelizácie cenovej vyhlášky, ktorá platí od septembra tohto roku. Cena podľa nej je totiž podstatne odlišná od pôvodného návrhu. Sú teda potrebné nové znalecké posudky a podľa našich informácií sú už na svete. "Náš názor je, že sa pohneme dopredu vtedy, ak SSC prostredníctvom Vodohospodárskej výstavby predloží nové kúpno-predajné zmluvy s novými cenami. Vlastníci to buď prijmú, alebo neprijmú, ale chceme, aby nám vykázali doručenie konkrétnym vlastníkom. S tou druhou skupinou potom môže pokračovať vyvlastňovanie," konštatoval Harčarík. Zrejme tento proces bol v správe ministerstva zaobalený do slov "procedurálne dôvody". Tie však nemuseli nastať, keby investor od začiatku vysporiadania postupoval v súlade s právnymi normami.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš