univerzity. Pri príležitosti okrúhleho výročia usporiadal spevácky zbor 9. novembra v sále prešovského PKO jubilejný koncert.
Zbor pôsobí pri Fakulte humanitných a prírodných vied a tvoria ho predovšetkým poslucháčky tejto fakulty, ale aj iných fakúlt PU. So speváckym zborom spolupracovalo niekoľko dirigentov. Najväčšie úspechy teleso dosiahlo za éry dirigentov Miroslava Burgra (1978-1985) a Igora Gregu (19861999). Pod vedením I. Gregu zbor získal ocenenia na medzinárodných zborových súťažiach v Litomyšli, Rige, Banskej Bystrici a Pardubiciach. Svoje umenie prezentovali i na koncertnom turné v Taliansku a Francúzsku.
Od roku 2001 pracuje na poste zbormajsterky Tatiana Kanišáková. Pod jej vedením zbor zohral kľúčovú úlohu na Medzinárodných dirigentských kurzoch (apríl 2003, Prešov), na ktorých sa zúčastnili poprední zbormajstri a študenti z krajín Vyšegrádskej štvorky. Na zborových súťažiach Akademická Banská Bystrica 2001, 2003 si zbor vyspieval strieborné a zlaté pásmo. Najvýraznejšie ocenenia vo svojej histórii dosiahol na Medzinárodnom festivale akademických zborov IFAS v Pardubiciach v júli tohto roku, kde v konkurencii 14 zborov získal zlaté pásmo a víťazstvo v kategórii ženských speváckych zborov, zlaté pásmo v kategórii folklórnej, strieborné pásmo v kategórii českej zborovej tvorby a napokon Cenu rektora Univerzity v Pardubiciach za najlepší akademický zbor.
V roku 2002 v rámci Prešovskej hudobnej jari premiérovali skladbu zo súčasnej slovenskej tvorby - minikantátu Chceme žiť v láske od Milana Nováka. "Impulz k vzniku skladby dal pedagóg PU Karol Medňanský, ktorý o ňu v mene komorného orchestera ktorý vedie, požiadal skladateľa. Vzniklo z toho vokálno - inštrumentálne dielo. Keďže väčší priestor bol venovaný vokálnej zložke, naštudovania diela som sa napokon ujala ja," spomína dirigentka ženského speváckeho zboru Iuventus Paedagogica PU Tatiana Kanišáková, "Hudobný skladateľ sa inšpiroval ľúbostnou poéziou absolventky PU Janky Hudákovej, s ktorou zbor spolupracuje. Písala ešte ako študentka, mala svoje básne odložené a len tak náhodne ich raz ukázala Milanovi Novákovi, ktorého zrejme hneď zaujali."
V súčasnosti má zbor okolo 40 členiek, ale boli časy, v období pôsobenia Igora Gregu, že ich bolo aj 80. "Mne sa lepšie pracuje s menším počtom dievčat. Môžem detailnejšie vypracovať skladby. Takto viem o každej speváčke, jej kvalitách, viem, že spieva najlepšie ako vie... nikto tam nie je do počtu," tvrdí T. Kanišáková.
Pedagogický zbor doteraz samostatne neviedla žena - dirigentka, navyše v 31 rokoch ako T. Kanišáková.
Rodáčka z Humenného a bývalá akordeonistka sa k dirigovaniu dostala v poslednom ročníku PdF v Bratislave, keď si to vybrala za tému diplomovej práce. Zostala na katedre hudobnej výchovy ako doktorandka a prijala ponuku učiteľa Sergeja Mironova na miesto asistentky speváckeho zboru Comenius. Zároveň sa stala vicedirigentkou speváckeho zboru slovenských učiteliek Ozvena. Odvtedy absolvovala aj teoretickú prípravu na niekoľkých dirigentských školeniach doma i v zahraničí. Keď odchádzal z prešovského zboru I. Grega, voľné miesto dirigenta sa rozhodlo vedenie hudobnej katedry nahradiť práve T. Kanišákovou. Jeden semester bola pod "drobnohľadom" prvej dámy slovenského detského, mládežníckeho i akademického zborového dirigovania, terajšej tajomníčky katedry hudobnej výchovy FHPV PU Evy Zacharovej, potom ako 27-ročná absolvovala oficiálny konkurz na dirigentku zboru a už v Prešove zostala.
S rešpektom zo strany dievčat, ktoré sú od nej len o niečo mladšie, problém nemá. "Neviem, čím to je. Aj kolegovia, keď prídu niekedy na našu skúšku, sú z toho prekvapení. Nejako to funguje. Nepoužívam žiadne tyranizujúce metódy (smiech), len jednoducho vyžadujem férovú spoluprácu. Ja speváčkam dávam maximum zo seba a ony vidia, že nič nehrám. Ich odozva, z ľudskej stránky je prirodzená. Dievčatá nechcú sklamať, lebo vedia, že ich chcem k niečomu priviesť. Nejde ani tak o výkon. Stále im pripomínam, že hudba, to nie sú preteky. Aj samotné súťaženie v hudbe je v princípe nezmysel. Umenie bude vždy niečo medzi nebom a zemou . Čím lepšie hudbu robíme, tým viac toho neba musí byť z našich tónov cítiť. Takže ja dievčatá vediem skôr touto cestou a tým pádom ani nemôžem byť na nich zlá, aby som si vydobyla svoje. Bohužiaľ, sú aj dirigenti, ktorí vidia len seba, robia všetko preto, aby svoju kariéru posúvali ďalej. Veľakrát som sa s tým stretla v čase, keď sa mi ešte ani nesnívalo, že budem dirigovať. Už vtedy som však vedela, že hudba sa nesmie takto zneužívať," dodala T. Kanišáková.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš