podľa sobotného grafikónu. Znamená to, že asi tretina autobusových spojov nebude premávať. Autobusári chcú takto protestovať proti problémom, ktoré im spôsobuje dlhodobé neuhrádzanie výkonov vo verejnom záujme.
Protest vyhlásil Zväz autobusovej dopravy. Najprv autobusári v októbri upozorňovali na problémy opakovaným päťminútovým trúbením, začiatkom tohto týždňa uverejnili otvorený list, ktorým oslovili predstaviteľov vyšších územných celkov a ich ďalším krokom je obmedzenie verejnej dopravy v pondelok.
"Ideme do toho," konštatuje generálny riaditeľ prešovskej SAD, a.s., Miroslav Biroš. Pripomenul, že do protestu sa zapája aj ďalších osemnásť "SAD-iek" na Slovensku. "Ide nie o štrajk, ale protestnú akciu," zdôraznil. Zároveň povedal, že im ide o doplatenie navýšenia ceny nafty, zvýšenie DPH na 19 percent, a riešenie toho, že museli platiť za užívanie ciest I. triedy. Cení si pritom fakt, že predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík reaguje na ich protest konštatovaním, že ide o problém štátu a nevyhráža sa im pokutami a odobratím licencie.
Dodal, že cestujúcich o zámere obmedziť autobusovú dopravu v pondelok informovali letákmi na autobusových staniciach. "Od cestujúcich očakávame, že nás podporia, lebo našim zámerom je zabrániť zvyšovania cestovného." Zároveň Biroš uviedol, že má informácie o tom, že návrh na zvýšenie cestového v autobusovej doprave už má ministerstvo dopravy pripravené. "Nevyrieši to problém, lebo každé zvýšenie cestovného pre podniky SAD znamená odlev cestujúcich," zdôraznil M. Biroš.
"V žiadnom prípade do protestnej akcie, ktorú vyhlásil Zväz autobusovej doprav, nejdeme," zdôraznil súkromný prepravca Milan Tkáčik z Hrabovca (okres Bardejov).
Poznamenal, že síce neplatenie za straty vo verejnom záujme postihlo aj súkromných dopravcov, pretože v licencii povinnosť voziť ľudí na základe zliav stanovených štátom majú "ľudí však vozíme bez dotácií od štátu," uviedol. Na adresu podnikov SAD uviedol: "my zvládame celý dopad a nedostávame dotácie. Pritom podniky SAD majú veľký administratívny aparát a ešte si aj kupujú penzióny v Tatrách, môžu byť potom v strate? Ak na to nemajú, nech odídu," poznamenal a zdôraznil, že v Čechách už nejedna dopravná firma skončila v konkurze: "Tak prečo nie podniky SAD?" Taktiež uviedol, že jeho firma MTK-Bus zamestnáva 30 ľudí, mesačné platy majú aj 29-tisíc korún. Konkretizoval, že vodiči, ktorí jazdia na trase Bardejov-Prešov zarábajú 17-tisíc korún a pritom soboty a nedele majú voľno, lebo cez víkend spoje nechodia. Spomínaná firma vlastní pätnásť autobusov a robia pravidelné tri linky do Bratislavy, dve do Prešova a tiež do Prahy.
Čo sa týka zvýšených nákladov za nákup nafty Tkáčik tvrdí: "záleží na tom, od koho sa nafta sa nakupuje. Dá sa kúpiť za 30 korún, ale aj za 22. My nakupuje za 22 korún." Zároveň podčiarkol, že hoci podniky SAD jemu, ako súkromnému dopravcovi dýchajú na chrbát, klientelu zatiaľ nestráca.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš