Korzár logo Korzár Spiš

Emil Môcik zachraňoval veterány pred zošrotovaním, jeden dokonca vyhrabal spod zeme

Príťažlivá krása nostalgicky zadumaných automobilov, ktoré za privretými reflektormi spomínajú na svoje slávne časy. Odrazy skutočnosti na ich

naleštenom laku, ktoré sa v pokrivených tvaroch vytrácajú z reality priamo do minulosti. Staré, ale stále funkčné motory, ktoré si pod kapotami tíško pradú tajomné príbehy. Hypnotizujúce veterány. Poľahky si podmania nejedného milovníka štvorkolesových tátošov a práve tak si podmanili i Emila Môcika z Popradu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Autá ho priťahovali odmalička. Už ako deväťročný sa preháňal na otcovom motocykli. Rok na to odšoféroval prvé dva kilometre na nákladnom aute Tatra 805. Cenné skúsenosti chodil zbierať k susedovi, ktorý mal veľkú autodielňu. Tam sa priúčal umeniu porozumieť zložitým mechanizmom a vnikal do tajov "života" pod kapotou. Spolu s vôňou benzínu a olejov mu každým pórom do tela prenikala aj láska k automobilom. Najviac si obľúbil veterány a dodnes ich považuje za umelecké diela. "Karoséria a konštrukcia auta sa dá prirovnať k práci architekta. Tak ako sú architektonické diela umeleckým výtvorom, aj auto je umelecký výtvor. Dnes sa tých vozidiel vyrába strašne veľa, sú uniformované. Ale kedysi sa autá robili ručne, ako sochy," nadchýna sa milovník histórie na kolesách.

SkryťVypnúť reklamu

Na prvé vozidlo si brúsil zuby už počas štúdia na vysokej škole. Ako inak dopravnej. Kým viacerí spolužiaci považovali historické vozidlá za "staré šroty", on stále sníval, že raz bude aspoň jeden takýto klenot vlastniť. "Mal som priateľov z Čiech, ktorí si vtedy zadovážili dve historické vozidlá. To ma inšpirovalo a pritiahlo k tejto záľube. Keďže pre študenta to bola dosť nákladná záležitosť, poskladali sme sa štyria spolužiaci a kúpili sme si Škodu Tudor. Žltú. Bola v Žiline raritou. Tri roky sme na nej jazdili, každý nás poznal, dokonca i polícia. Vozidlo totiž nebolo v najlepšom stave, pri každej kontrole nám zobrali osvedčenie," usmieva s pri výlete do minulosti E. Môcik.

Študentské roky prešli, ale láska k veteránom zostala. Nebola len rozmarom na spestrenie študentského života. Skutočná vášeň k historickým vozidlám sa totiž zakoreňuje hlboko do duše a pretrváva minimálne navždy. Akurát, že v prípade Emila Môcika sa trošku pomkla, aby bolo miesto i pre manželku a rodinu. "Veterány ma neprestali baviť. Po našej svadbe s manželkou Boženou, ktorú si veľmi vážim, pretože má pre mňa pochopenie, prvé, čo sme si kúpili bol veterán Aero 50 z roku 1936, červený kabriolet. Hoci sme ešte nemali ako manželia ani postele, ale veterána sme už mali."

SkryťVypnúť reklamu

Keď už mal tú "Aerovku", prečo neskúsiť niečo viac. Skrsla myšlienka založiť klub priateľov a majiteľov historických vozidiel. Tatranský veterán car club začal písať svoju históriu v roku 1977 a Emil Môcik v ňom zastáva funkciu viceprezidenta. Odvtedy sa stretol s množstvom nádherných áut a sám bol majiteľom sedemnástich skvostov na kolesách. Zháňal ich, kde sa len dalo. Na možných i nemožných miestach. "Niektoré sme doslova zachránili pred totálnym zošrotovaním, lebo majitelia sa o ne nechceli starať. Najlepšie informácie sme získavali v krčmách. Tam všetci ľudia vedeli, kde kto čo má," spomína E. Môcik.

Najviac sa potrápil pri zachraňovaní vozidla Essex z roku 1923. "Doslova som ho vykopal v Kežmarku. Objavil som ho náhodne. Vozidlo skryli pred vojnou tak, že ho zakopali do zeme a obsypali pilinami a kôrou. Majitelia zomreli, ale jeden pamätník si spomenul, že vozidlo zostalo zasypané a treba ho vyhrabať. Dva týždne sme chodili kopať, kým sme našli jednu časť a uistili sa, že auto je tam. Bolo však vo veľmi zlom stave. Aj po rokoch sa síce s motorom dalo točiť, ale bola tam značný korózia a z karosérie nebolo nič, lebo drevené časti boli rozpadnuté a zhnité. Niektoré časti sa však dali použiť na náhradné diely," spokojne dodal E. Môcik.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 754
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 188
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 282
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 7 332
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 921
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 022
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 206
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 077
  1. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  4. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  5. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  6. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  7. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  8. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 427
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 952
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 64 407
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 193
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 513
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 678
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 103
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 707
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  4. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  5. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  6. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  7. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  8. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 427
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 952
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 64 407
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 193
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 513
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 678
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 103
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 707
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu