materiál, predkladaný odborom finančným a plánovacím, neprešiel cez mestskú radu. Opozícia slovami poslanca Juraja Hurného (SDKÚ) tvrdí, že rozpočet je napätý. Ako uviedol na brífingu po zasadnutí mestskej rady, podľa jeho informácií mesto nestíha platiť ani faktúry. Radnica jeho slová dôrazne odmieta. Rozpočet sa vyvíja normálne, mesto svoje platby uhrádza a jediným vážnejším nedostatkom je situácia v oblasti školstva. O týchto skutočnostiach sme sa porozprávali s vedúcou odboru finančného a plánovacieho Mestského úradu v Prešove Ing. Máriou Novákovou (na snímke uprostred).
Poslanec Hurný kritizoval mestský rozpočet po zasadnutí mestskej rady. Hovoril, že je napätý a mesto nestíha platiť faktúry. Odvolával sa pritom na informácie, ktoré mal údajne od predsedu finančnej komisie. Ako to teda z vášho pohľadu vyzerá s mestským rozpočtom?
"Plnenie príjmov rozpočtu za hodnotené obdobie, teda k 30. 6. 2004, je na 49 percent k stanovenému ročnému rozpočtu. Výdajová časť je plnená na 41,7 percenta, je zaznamenaný predstih plnenia príjmov nad výdavkami, čiže úspora výdavkov, ktoré sú v značnej miere ovplyvnené sezónnosťou prác. V prvom polroku bolo menej realizovaných prác investičného charakteru, ktoré sa týkajú financovania prác podľa plánu investičnej výstavby v meste. Mesto Prešov si svoje záväzky vyplývajúce z dodávateľsko-odberateľských vzťahov platilo a platí v termíne splatnosti. Výnimku tvoria len záväzky rozpočtových organizácií, t. j. škôl a školských zariadení, ktoré sú plne financované z dotácie zo štátneho rozpočtu. Dotácia zo štátneho rozpočtu je účelovo určená a mesto Prešov s ňou v plnej výške počíta. Nemôžeme suplovať dotácie vlastnými príjmami mesta, ktoré vo výdajovej časti majú svoje iné určenie, napríklad na údržbu mestských komunikácií, verejné osvetlenie, či vývoz komunálneho odpadu."
Čiže konštatujete, že rozpočet je v poriadku.
"Rozpočet mesta je v poriadku. Napätá situácia je iba pri financovaní školstva, a je to spôsobené novým normatívnym spôsobom financovania škôl a školských zariadení. V číslach to znamená, že kým v roku 2003 sme na bežných výdavkoch škôl, čo sú mzdy, odvody, získali dotácie v objeme 451 miliónov 900-tisíc, v roku 2004 je to už iba 392,1 milióna korún. Tento deficit, v objeme 59,8 milióna, je v rozpore a podali sme ho v rámci dohodovacieho konania na ministerstvo školstva a ministerstvo financií. Doteraz prebehli vyhodnocovania tých dohodovacích konaní v dvoch kolách, ale ani v prvom, ani v druhom mesto Prešov nebolo uspokojené."
Čo to v praxi znamená?
"Nechceme, aby nedostatok finančných prostriedkov mal priamy dopad na občana mesta, s tým, že by sme rušili základné školy, alebo školské zariadenia. Aj keď sme zástancami toho, aby sa verejné prostriedky využívali racionálne, ale nie na úkor toho, žeby v jednotlivých triedach, keby sme ich redukovali, bolo po 40 žiakov. To by podľa mňa nebolo prínosom pre skvalitnenie vyučovacieho procesu. Výsledky rozporového, dohodovacieho konania nie sú uzavreté ani k dnešnému dňu."
Poslanec Hurný nereagoval ani tak na situáciu v školstve, a súvisiace problémy, ako na rozpočtové opatrenia, ktoré mestský úrad navrhuje vo výdavkovej časti...
"V zmysle zákona o rozpočtových pravidlách je povinnosťou mesta sledovať príjmy a výdavky s cieľom zabezpečiť vyrovnaný rozpočet. Za týmto účelom sa vykonávajú nevyhnutné zmeny v priebehu roka, sú to takzvané rozpočtové opatrenia. Finančný a plánovací odbor, ako predkladateľ správy o plnení rozpočtu v hospodárstve mesta za prvý polrok 2004 a návrhu rozpočtových opatrení, navrhuje rozpočtové opatrenia podľa predložených požiadaviek a podľa akútnosti ich riešenia. Posúdiť túto akútnosť je už v kompetencii poradných orgánov mesta. Aby zvážili túto akútnosť a doporučili mestskému zastupiteľstvu návrhy na schválenie. Neschválenie týchto rozpočtových opatrení bude mať negatívny dopad na rozpočet mesta ako taký."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš