živnostenského podnikania Obvodného úradu (ObÚ) v Poprade.
Kontrola, ktorá sa za súčinnosti dopravnej polície uskutočnila počas známeho hudobného festivalu Ready Okey začiatkom augusta, mala odhaliť takzvaných "čiernych taxikárov". Ide o ľudí, ktorí v taxislužbe podnikajú bez koncesie a ďalších potrebných povolení.
Výsledok je nasledovný: "Z dvadsaťdva kontrol, zameraných na overenie oprávnenosti vykonávania taxislužby a splnenie oznamovacej povinnosti, bolo v troch prípadoch zistené, že daňové subjekty nemajú podané priznanie za cestnú daň za kontrolované vozidlo," uviedol pre náš denník hovorca Daňového riaditeľstva Slovenskej republiky (DR SR) so sídlom v Banskej Bystrici Róbert Merva.
O nič lepšie sa nedarilo ani pracovníkom odboru živnostenského podnikania ObÚ Poprad. Podľa slov pracovníka odboru Ivana Mudrončeka z 31 vykonaných kontrol začali v 21 prípadoch správne konanie, avšak ani v jednom prípade sa im nepodarilo "prichytiť" pri činnosti taxikára bez koncesie či zmluvy so zamestnávateľom. "Išlo najmä o prípady, keď nemali taxikári riadne označené svoje vozidlo," vysvetlil I. Mudronček.
Zaujímavosťou je, že podľa informácií oboch kontrolných subjektov rozsiahlu akciu iniciovali samotní taxikári. Tí už mali zrejme svojich "čiernych" kolegov plné zuby. "Pre samotný výkon miestneho zisťovania správca dane využil informácie týchto živnostníkov, ktoré si zabezpečil vlastným monitorovaním, vykonaným v predchádzajúcich obdobiach," potvrdil hovorca DR SR.
Ako vyplynulo z jeho ďalších slov, kontrolu daňovej disciplíny možno zaradiť medzi komplikovanejšie a náročnejšie. "Možno ju prirovnať ku kontrole dodržiavania elektronických registračných pokladníc (ERP). Navyše táto kontrola je aj značne riziková. Sú známe prípady, kedy došlo k fyzickému napadnutiu kontrolórov daňovej správy pri výkone takejto kontroly. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že ak kontrolóri zahája kontrolu u jedného subjektu, v priebehu niekoľkých minút vie o tom takmer celá komunita a kontrola sa stáva neúčinnou z hľadiska represie a navyše nepôsobí ani dostatočne preventívne," dodal R. Merva.
Po vstupe Slovenska do Európskej únie sa sprísnili podmienky udeľovania taxikárskych koncesií. Navyše, taxikárom sa už tak nedarí ako kedysi. Svedčí o tom aj prípad Popradčana Martina Šedivého. "Do taxislužby som sa prihlásil na inzerát v novinách ešte v apríli tohto roka. Myslel som si, že zarobím. Musel som si kúpiť taxameter za desaťtisíc, vysielačku za ďalšie štyri tisícky a navyše som musel zaplatiť vklad do firmy vo výške 15-tisíc korún. Skúšal som to ťahať do konca júla, ale neoplatilo sa mi to a odišiel som. A nedostal som naspäť ani časť z vkladu, hoci mi to prisľúbili," povedal nám mladík.
Majiteľ popradskej taxislužby Alfataxi Ivan Čelinák pre náš denník konštatoval, že "čierneho taxikára" môže usvedčiť iba kontrolór z príslušných úradov. "Ja neviem, či v aute označenom ako taxi sedí taxikár, ktorý koncesiu má alebo nie. Je to veľmi ťažké. Na to by tu mali byť kontroly z daňového a živnostenského úradu," povedal nám. Ako dodal, škody, ktoré taxikári bez koncesie napáchajú, sa nedajú odhadnúť. "Každý taxikár jazdí sám za seba," dodal majiteľ.
Podľa hovorcu DR SR sa dá proti takémuto druhu "podnikania" bojovať veľmi jednoducho. "Občania môžu aj anonymne podať na príslušný daňový úrad podnet na prešetrenie daňových únikov. Daňová správa tieto podnety spracováva a monitoruje. Je potrebné si uvedomiť, že nevydaním účtu z ERP občan nič neušetrí, ba naopak, napomáha tak nepoctivým daňovým únikom, ktoré sa negatívne odrazia na príjmoch v štátnom rozpočte," uzavrel R. Merva.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš