hercov negatívne, skôr sa domnieva, že všetci traja sa rozhodli chytiť novú šancu a zmeniť umelecké prostredie. Aj keď nepopiera, že odchodom A. Medúza stratí divadlo veľa. "Je mi to samozrejme ľúto, A. Medúz je s týmto divadlom dlhoročne spätý. Ale zrejme vycítil aj on šancu a zistil, že nikdy nie je neskoro zmeniť svoje životné ciele."
Na druhej strane hereckému súboru pribudli od 1. septembra hneď dvaja divadelníci - režisérka Monika Gerbocová zo Žiliny a spišský herec Mikuláš Macala. Dočasne funguje divadlo aj bez umeleckého šéfa Mira Košického, ktorý sa iba pred týždňom podrobil vážnej operácii srdca. Už teraz sa však podľa slov riaditeľa Štefana Fejka chystá zaujať svoje miesto a zaoberať sa novou premiérou, ktorá by ho mala po zotavení pracovne zastihnúť na prelome starého a nového roka.
"Predošlá sezóna bola spomedzi posledných svojím spôsobom výnimočná a ešte aj v súčasnosti pretrváva krízový stav spôsobený zadlženosťou. Museli sme teda vážne konsolidovať ekonomiku a hospodárenie. Niekto môže istý čas vydržať, aj keď nekupuje knihy, ale nie veľmi dlho. Divadlo tým menej. Zvolili sme teda formu úspor, keď sa odohrali len dve premiéry. Vlani ich však bolo už päť. Ekonomicky sa nám podarilo skonsolidovať činnosť divadla. Aj z toho dôvodu, že na tvorbu inscenácií sme nepoužili prostriedky z rozpočtu, ale z grantov," bilancuje riaditeľ divadla Š. Fejko.
V tejto sezóne bude podľa neho divadlo fungovať v inom režime. Verdikt pre organizácie zadlžené zhruba od roku 2001, ktoré nestihli dlh vyrovnať, znel nekompromisne - "zrušiť". Divadlo sa však tomuto diktátu vyhlo tak, že prešlo do režimu rozpočtových organizácií. Vedenie divadla, herci i režisér museli fungovať v neštandardných podmienkach aj preto, že vyčerpanie financií z grantov, ktoré obdržalo divadlo začiatkom septembra minulého roku, bolo limitované do konca roka. Preto vznikli v priebehu necelých štyroch mesiacov tri premiéry, čo bolo pre tvorcov náročné po stránke časovej i psychickej.
"Robilo sa nonstop. Neboli to štandardné podmienky. V niektorých ľuďoch to mohlo vyvolať pocit istej frustrácie a je možné, že začali mať obavy z budúcnosti. S predstavou, že by mali v divadle fungovať v takomto režime aj naďalej, sa jednoducho stotožniť odmietli. Vznikli vnútorné problémy, ktoré sme museli počas prázdnin riešiť, ale každý si musí tieto otázky zodpovedať sám v sebe. V konečnom dôsledku ide o ľudské osudy, ktoré podľa mňa nie sú vhodným objektom mediálnych hier," objasňuje Š. Fejko.
V tejto divadelnej sezóne by mali herci odohrať štyri premiéry zodpovedajúce štatútu divadla. Treba totiž podčiarknuť, že Spišské divadlo už nie je iba divadlom pre deti a mládež, ako tomu bolo kedysi. "Má ambície pokrývať potreby divákov v meste i regióne," dodáva riaditeľ. Divadelný optimizmus adresovaný novej sezóne by mala potvrdiť aj nová premiéra hry Kráľovná krásy z Leenane od írskeho dramatika Martina McDonagha pripravovaná už na 10. septembra. "Autor napísal hru v roku 1995 ako 25-ročný a hneď v tomto roku za ňu získal ocenenie za najlepšiu hru vo Veľkej Británii," hovorí Š. Fejko.
Jej európsku dimenziu potvrdzuje aj fakt, že réžie sa tentoraz ujala anglická režisérka poľského pôvodu Klaudyna Rozhin. Psychodráma ľudského zúfalstva a desivá štúdia o samote alebo drsný príbeh dvoch žien, bojujúcich o svoje šťastie v Írsku, predpovedá zaujímavú sondu do života, ktorý je nám mnohokrát vzdialený, no pritom veľmi blízky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš