časové 30- a 40-minútové lístky, ktoré sa ´štikajú´ v nových strojčekoch. Reakcie cestujúcej verejnosti na zavedenú novinku v mestskej hromadnej doprave sa po prvých dňoch jej užívania rôznia. Niektorým cestujúcim robilo problém označovanie si lístkov novými strojčekmi, ďalším nedostatkom boli chýbajúce lístky v stánkoch počas prvých dní. "Najväčšie problémy z nášho pohľadu sú technického rázu. Mali sme zopár poškodení označovačov - žuvačkami, vloženými papierikmi," zhodnotil aktuálnu situáciu riaditeľ DPMP Peter Janus. Podľa jeho slov, trvá pár dní, "kým sa ľudia naučia, že lístok sa musí vsunúť, a nemôžu ho hneď vytiahnuť, aby ho čidlo zaznamenalo, alebo to, že ho roztrhnú, keď ho prudko chcú vytiahnuť vonku, alebo keď ho dávajú pokrčený". Technické problémy v DPMP riešili výmenou označovačov hneď, keď sa vyskytla závada. "Krajne negatívne ohlasy sme nezaznamenali, myslím, že Prešovčania sú chytrí ľudia," skonštatoval Janus.
Zlú skúsenosť s novým systémom značenia má aj študentka z Prešova Mária Tkáčová (na snímke). Ako je známe, nový systém môže zablokovať označovanie cestovných lístkov, aby si ho čierny pasažier nemohol označiť dodatočne, za jazdy. M. Tkáčová nastúpila na trolejbus č. 1 zhruba o druhej popoludní v 1. školský deň (2. 9.). Nastupovala na železničnej stanici (v smere do mesta). "Bola som na zastávke s priateľom. Kúpila som si v automate dva päťkorunové lístky, videla som, že ľudia už skoro nastúpili. Rýchlo som dobehla, naskočila do autobusu a zamávala priateľovi," povedala nám Mária Tkáčová. "Keď som išla štiknúť lístok, zazrela som pri mne revízorku s prístrojom. Ani ma nepustila k slovu, povedala len, že stroje sú vypnuté po 10 sekundách a že ju nezaujíma, že nemám štiknutý lístok. Lístky som pritom ešte držala v ruke." Cestujúca sa cíti byť postojom revízorky poškodená. Vravela, že len mávala priateľovi a lístok si označiť nestihla. "Revízorky museli vidieť, že si kupujem lístok, veď autobus nebol plný," podotkla nešťastná pasažierka. "Zvýšeným tónom som jej povedala, že vidí, že mám lístky v ruke, že musela vidieť, že dobieham na trolejbus. Ona povedala, že je to môj problém a že som sa nemala rozprávať s kamarátkou, alebo niečo v tom zmysle." Napokon ukázala občiansky preukaz a revízorka jej vypísala pokutu. "Myslím, že som nebola jediná za posledný týždeň," mieni Mária Tkáčová, ktorá už v súčasnosti má voľný lístok.
"Nebol som tam, takže nemám o tomto prípade informácie," povedal pre Korzár riaditeľ Peter Janus na margo toho, či je možné, aby revízor DPMP neumožnil dostatočný časový limit na označenie lístka. Napríklad v Bratislave je takýto nepísaný limit 15 sekúnd. "Vo všeobecnosti, lístok má byť označený bezprostredne po nástupe vozidla. Naši revízori už tiež poznajú psychológiu cestujúcich a vedia dostatočne objektívne posúdiť, či niekto chce označiť lístok, alebo špekuluje."
Podľa Janusa revízori dostali pred zavedením nového systému inštruktáž. "Revízori vedia, že musia nechať určitý čas, kým ľudia nastupujú a označujú si lístky. Je to individuálne u každého jedného revízora, ako posúdi situáciu, nedá sa povedať, že 15 sekúnd platí v každom prípade." Ako zdôraznil, "existuje možnosť zablokovať označovače po tom, čo revízor dá pokyn. Keď je zablokovaný, nie je možné doň strčiť lístok a označiť, lebo strojček ho neoznačí."
Riaditeľ nepredpokladá, že by v súvislosti s označovaním lístkov vznikli nejaké konflikty. "V tie prvé dni riešili prípady naši revízori skôr výchovným spôsobom - preventívne poučiť ľudí, upozorniť ich, že sa zmenil systém označovania, že musí mať nový lístok. V tomto duchu sme inštruovali našich ľudí, aby vo fáze tohto prechodného obdobia boli ohľaduplnejší," uviedol P. Janus. Rozhodnutie udeliť či neudeliť pokutu je samozrejme na revízoroch. "Keď je sporný prípad, riešime ho individuálne," skonštatoval riaditeľ s tým, že ak sa cíti byť cestujúca poškodená dopravným podnikom, je možná konfrontácia (za účasti cestujúceho, revízora a svedkov), pričom každý takýto prípad je posudzovaný individuálne.
Riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov verí, že nový systém bude prínosom pre mestskú hromadnú dopravu. "Prešovčania sú natoľko rozumní, že by nemal byť problém s novým systémom označovania," dodal.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš