sa otvorili, mnohé zariadenia tak urobili doslova s "odretými ušami" a na svete je ďalšia novinka. Vzdelávací poukaz. Ten by mal predstavovať hodnotu 75 korún mesačne na jedného žiaka a použiť sa má na mimoškolské vzdelávacie a záujmové aktivity.
Zhruba od roku 1994 úlohu vzdelávacích a záujmových aktivít plnili centrá voľného času (CVČ) na odbornej úrovni a metodicky, ako im to ukladá školský zákon. Do rôznorodých činností zapojili stovky detí. Tím pracovníkov sa ich naučil zaujať a prispôsobiť sa novým požiadavkám. Fungovalo to. Deti aj rodičia boli spokojní. Systém vzdelávacích poukazov a vyhláška, podľa ktorej by si CVČ mali 25 percent nákladov vyrobiť sami, sa teraz pre ne ukazuje ako likvidačný moment. Prečo? "Náš ročný rozpočet je okolo 5 miliónov korún. Štátny príspevok na žiaka je 4-tisíc korún ročne. Keby sme to brali zjednodušene a matematicky, tak dieťa v záujmovom útvare by si malo ročne doplácať okolo tisíc korún. Neviem si to v dnešnej sociálnej situácii ani predstaviť. V minulom školskom roku sme mali 80 záujmových útvarov, ktoré navštívilo okolo tisíc detí. Potom je tu ešte okolo 250 príležitostných podujatí. Keď sa dieťa príde k nám vzdelávať, nezdá sa mi prirodzené, aby platilo účastnícky poplatok. Povedzme na olympiáde, na ktorej deti môžu v rámci škôl v okrese konfrontovať svoje vedomosti. S takými zdrojmi nemôžeme počítať," povedal nám o probléme riaditeľ prešovského ABC-CVČ Ľubomír Hanušin (na snímke). Zdôraznil, že tento princíp považuje za neprirodzený aj preto, lebo mimoškolské vzdelávanie bolo, je a bude na báze dobrovoľnosti.
Školy sú pritom v inej situácii. Na vzdelávací poukaz dostanú príspevok a činnosť by mali vykonávať zdarma. Rozhodnúť o tom, či žiak použije vzdelávací poukaz na škole, ktorú navštevuje, alebo v záujmovom útvare CVČ, by však mali rodičia. Na otázku, či vzdelávacie poukazy môžu poškodiť súčasnú pozíciu a v praxi osvedčený systém CVČ, Hanušin reagoval: "V tejto polohe je to pre nás likvidačné, hoci centrá už preukázali, že majú svoje opodstatnenie. Ťažko sa dá vopred posúdiť, akú kvalitu budú mať záujmové útvary v školách, či nebudú len formálne. Na druhej strane, my sme v zmysle vyhlášky plnili aj úlohu metodikov a cez súťaže a olympiády sme vytvárali možnosti na porovnávanie. Akúsi konfrontáciu dosiahnutých výsledkov. Tiež sme organizovali príležitostné činnosti, napríklad letné tábory, alebo aktivity počas prázdnin, v ktorých sa vystriedalo okolo 4-tisíc detí."
V podobnej pozícii budú v súvislosti s poukazom aj základné umelecké školy. V dielni ministerstva školstva sa reformuje školský zákon už od roku 1990. Pri všetkých zmenách sa našli väčšie, či menšie chybičky krásy. Až praktické skúsenosti potvrdia, aké prinesú vzdelávacie poukazy.
Autor: frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš