predajcovia a výrobcovia cigariet. Reálne však pomocnú roku podala spoločnosť Philip Morris Slovakia s. r. o., predstavitelia ktorej v tomto roku investovali do dvoch inovatívnych programov na prevenciu fajčenia neplnoletých detí.
Jeden sa začal ešte počas prázdnin, presnejšie v polovici júla pod názvom Na veku záleží. Po prvýkrát program podporili aj tabaková firma, Zväz obchodu SR a Asociácia distribútorov tabakových výrobkov SR. "Program potrvá ešte do polovice septembra a je zameraný na to, aby obchodníci zamedzili prístup neplnoletých k cigaretám a na rozvoj myšlienky zodpovedného prístupu obchodníka k predaju cigariet. Postupne bude oslovených 8 500 prevádzok a spoluprácu prijala aj Slovenská obchodná inšpekcia. Počas trvania programu bude inštalovaných 50 550 zákazových tabúľ, 235-tisíc nálepiek a odoslaných bude asi 70-tisíc listov rodičom," informovala nás za organizátorov Zuzana Lošáková.
Druhý program, ktorý odštartuje 2. septembra na základných školách - Cesta k emocionálnej zrelosti - podporilo Ministerstvo školstva SR. Nie je však nový. Tento školský rok sa bude opakovať už po šiesty raz. Mimochodom, zo 616 škôl na Slovensku sa vlani do programu zapojilo 76 ZŠ v Prešovskom kraji. Presnejšie 254 tried, 4 382 žiakov a 117 učiteľov.
"Tento rok prinesie program inovatívnu grafiku materiálov. Určený bude opäť pre žiakov vo veku od 12 do 15 rokov a realizovať sa bude na hodinách etickej výchovy," dodala Lošáková.
Autorom programu je vedúci Centra výchovnej a pedagogickej prevencie pri Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie Štefan Matula. "Program je zostavený tak, aby prispieval nielen k postupnému sebauvedomeniu detí, ale aj k tomu, aby postupne prežívali najpodstatnejšie stránky emocionálnej zrelosti. Našou snahou je tiež rozvíjať u detí a mládeže pozitívny vývoj citových procesov," povedal Matula.
Podľa prieskumu z vlaňajšieho školského roku, ktorý viedla vedúca odboru mládeže a športu z Ústavu informácií a prognóz školstva Mária Slovíková, program považovalo za zaujímavý, poučný aj zábavný 70 percent žiakov. Ocenili, že im umožnil naučiť sa čosi nové, zlepšil ich komunikačné schopnosti, zvýšil schopnosť vyjadriť svoje pocity a názory, ale aj vzťahy medzi spolužiakmi a učiteľmi."Prácu v skupine a spoluprácu so spolužiakmi viac ako 70 percent označilo za dobrú a vynikajúcu, nevedelo posúdiť 16 percent a iba 6 percent ju označilo za nevyhovujúcu z dôvodu zlej komunikácie v triede a negatívneho vzťahu k učiteľovi," konštatovala v záveroch prieskumu Slovíková.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš