Slovensku prišli poľskí odborníci.
Na nedávnej konferencii o tatranskom komunikačnom systéme a ochrane prírody, ktorá sa konala v Poprade, predstavili takzvaný trojuholníkový model dopravnej siete v poľskej a slovenskej podtatranskej oblasti.
Projekt hovorí o cestnom a železničnom "zokruhovaní" celého územia Vysokých Tatier a blízkeho okolia a o prepojení významných turistických centier a dopravných uzlov na oboch stranách najmenších veľhôr na svete. Asi najzaujímavejším bodom štúdie je úvaha o výstavbe železničnej trate medzi Levočou, Tatranskou Kotlinou a poľským mestom Novy Targ.
"Prichádzame s návrhom ´trojuholníka´. Ten počíta s obnovou severozápadného železničného ťahu Novy Targ - Trstená a severovýchodného ťahu z Nového Targu cez Jurgow, Ždiar, Kežmarok až do Levoče. Systém by sa napájal na magistrálu, ktorá by spájala tatranskú oblasť s Krakovom a severom Poľska," stručne vysvetlil filozofiu projektu jeden z jeho autorov Andrzej Rudnicki.
Pokiaľ ide o železničné spojenie medzi Levočou a Novým Targom, Poliaci navrhujú vybudovať klasickú železnicu. Slovenská strana by však radšej videla na tejto trati obyčajné električky. Také, aké premávajú na tratiach Tatranských elektrických železníc.
Nemenej dôležitými "dopravnými tepnami" sa majú stať cyklotrasy, ktoré by mali viesť okolo celých Tatier. "Na slovenskej strane je sieť cyklotrás čiastočne vybudovaná. Na poľskej strane chýbajú viaceré dlhšie úseky," dodal autor.
Odvážny projekt nevidí ako nereálny primátor Zakopaneho, najväčšieho turistického centra na poľskej strane Tatier Piotr Bak. Podľa jeho slov je tento projekt začiatkom spoločného uvažovania a tvorivého myslenia Poliakov i Slovákov. "Na všetko dá odpoveď ekonomika. Ak je trasa električky medzi Popradom a Štrbským Plesom rentabilná, prečo by rentabilnou nemohla byť aj trasa Levoča - Novy Targ? Ak rentabilnou bude, nevidím problém s investorom. Navyše Európska únia uvoľňuje veľké finančné prostriedky na projekty podobného typu. Dôležité je, aby sme mali hotové dokumenty. Potom bude proces získavania peňazí ľahší," vysvetlil primátor.
Podľa riaditeľa Správy Tatranského národného parku (TANAP) Tomáša Vančuru sa dá momentálne ťažko k projektu a jeho dopadu na životné prostredie vyjadriť. "Vedeli by sme si predstaviť v danej oblasti ľahkú železnicu, ktorá by bola skôr atrakciou, než dopravnou tepnou. Pokiaľ viem, Poliaci ale potrebujú ľudí rýchlo prepraviť z Nového Targu na Slovensko. Tento problém zatiaľ nechávame otvorený. Pre nás je skôr prioritou cestná doprava a odklonenie ťažkej kamiónovej dopravy z hraničného priechodu Tatranská Javorina - Lysá Poľana," zaujal stanovisko riaditeľ.
Zástupca riaditeľa Obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Poprade Emil Môcik si myslí, že projekt železnice je ekonomicky nerentabilný a bude ťažko realizovateľný. "Železničná doprava prežíva krízu. Väčšina ľudí využíva výhody dopravy vlastným motorovým vozidlom. Preto je dnes výhodnejšie budovať diaľnice, ako železničné trate. Osobne si myslím, že štát, ani žiaden súkromný investor do takejto vysoko rizikovej investície nepôjde," konštatoval zástupca.
Podľa A. Rudnickeho to, či sa projekt zrealizuje, alebo nie bude vo veľkej miere záležať od politickej vôle kompetentných ľudí v oboch krajinách. "Ak bude politická vôľa, prostriedky na investíciu sa nájdu. Verím, že sa tak stane," uzavrel jeden z autorov projektu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš