tatranského komunikačného systému.
Cieľom už druhého spoločného stretnutia (prvé sa konalo v apríli tohto roka, poznámka redakcie) odborníkov bolo urobiť za pomoci návrhov syntézu existujúceho stavu a určiť pre oblasť Tatier primeraný komunikačný systém. "Konferencia sa týkala konfliktu, ktorý vzniká na línii dopravný systém a ochrana životného prostredia. O tomto probléme sa začalo hovoriť už v sedemdesiatych rokoch a riešenia na jednej i druhej strane sa vzťahovali len na územie vo vnútri štátu. Najdôležitejším problémom je pre nás inventarizácia rozdielov. Generálnym záverom konferencie je takzvaná dvojsmerová činnosť. Po prvé, pokúsiť sa bod po bode vyriešiť otázky vyplývajúce z rozdielov a ten druhý, vyriešiť problémy, ktorých riešenie je okamžité. Vieme, že problémy nemôžeme odsúvať do nekonečna," uviedol na včerajšej tlačovej besede po skončení konferencie Alexander Böhm.
Podľa Mariána Rajniča, konferencia sa zamerala na riešenie "krátkodobých detailov" pretože z hľadiska dlhodobého plánovania chýbajú koncepcie riešenia.
Komunikačný systém v Tatrách má niekoľko problémov. Kým v Poľsku je región Tatier prehustený, na slovenskej strane sú kapacity len minimálne naplnené. Poliaci by privítali viac turistických hraničných priechodov v horských oblastiach a to najmä v Západných Tatrách. Slovenská strana zasa požaduje odklonenie ťažkej kamiónovej dopravy z hraničného priechodu Tatranská Javorina - Lysá Poľana.
Obe strany trápi aj problém malého pohraničného styku. Cez vybrané priechody môžu totiž prechádzať iba obyvatelia okolitých obcí, hoci až donedávna cez ne prechádzali všetci občania oboch štátov. "Považujeme to za krok dozadu v integrácii Poľska a Slovenska. Zatvorenie hraníc vyvolalo veľké sklamanie na oboch stranách," vysvetlil Jerzy Chlebiński.
Vypracovaný program chce kolektív autorov zaslať kompetentným štátnym orgánom ako slovenským, tak poľským.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš