Na možné zdražovanie už upozornili prepravcovia. Nárast ceny ropy sa totiž odzrkadlil v prvom rade na cene benzínu a nafty. Cena nafty prekročila 34 korún, a sú mestá v Prešovskom kraji, kde dokonca je drahšia ako benzín. Generálny riaditeľ prešovskej SAD Miroslav Biroš na margo zvyšovania ceny nafty poznamenal, že podľa informácií, čo má k dispozícií ešte cena nafty nedosiahla maximum. "Máme avízo, že sa čoskoro vyšplhá na 45 korún," poznamenal.
Riaditeľ prešovskej SAD-ky zároveň zdôraznil, že len nafta pre nich už v tomto roku priniesla zvýšené náklady o 10 280 tisíc Sk. Zdôraznil, že to nie sú schopní utiahnuť z vlastných zdrojov, čiže štát sa bude musieť podieľať na financovaní. Zároveň podotkol, že síce existuje ešte možnosť zvýšiť cestovné: "ale to je o ničom, lebo zvýšenie cestového je vždy v našom slabom regióne sprevádzané poklesom cestujúcich. Skrátka, neprinieslo by to pre prešovskú SAD-ku žiadny efekt."
Spomínané tvrdenie podložil analýzou z minulého roku, keď sa cestovné zvýšilo o pätnásť percent. "Štyri percentá nám z toho zobral štát na DPH, čiže zostalo jedenásť, ale nám sa to do ekonomiky podniku premietlo tak, že tržba sa zvýšila len o dve percentá."
Na otázku ako mienia presvedčiť štát, aby pomohol, uviedol, že existuje Zväz autobusovej dopravy, ktorý zastrešuje na Slovensku všetky SAD-ky. "Predsedníctvo zväzu už rokovalo s ministrom financií a je prísľub, keďže sa štátny rozpočet vyvíja tak pozitívne, ako sa vyvíja, že pridelia SAD-kám ešte nejaké prostriedky," dodal. Išlo by o finančný transfer na krytie strát dopravných podnikov vo výške 300 miliónov korún. M. Biroš ďalej uviedol, že na ministerstve dopravy je už konkrétna žiadosť a minister Pavol Prokopovič ju má predložiť do vlády.
SAD-ky dostávajú od štátu financie na krytie strát v doprave vo verejnom záujme. Biroš pripopmenul, že prešovská má na tejto dotácii sekeru 6 miliónov korún.
Ide o obdobie prvého polroka 2004. "Ak sa to takto bude vyvíjať aj v druhom polroku, tak nám bude chýbať v rozpočte minimálne dvanásť miliónov, ale určite urobí svoje aj nárast ceny nafty," doložil.
Bilancovanie roka 2004 by potom prinieslo pre prešovskú SAD-ku nie zisk, ale značnú stratu. Biroš konštatoval, že táto skutočnosť by pocítili aj zamestnanci: "Musel by sa prehodnocovať prémiový poriadok. Zamestnanci by prémie v tomto roku určite nemali. Kolektívna zmluva obsahuje odmenu na konci roka a tieto peniaze by tiež nedostali. Skrátka by sme si to nemohli dovoliť. Nebolo by z čoho." Riaditeľ prešovskej SAD následne zdôraznil, že o týchto problémoch sú informované aj odbory: "Tiež sme ich požiadali, aby vyvinuli tlak po svojej línii."
V súvislosti s narastaním nákladov riaditeľ zamieta rušenie autobusových spojov. Zdôraznil však, že robia reorganizáciu spojov v okrese Bardejov. "Chceme ušetriť financie, ale cestujúci by to nemali pocítiť," konštatoval. Zároveň sa snažia rozširovať medzinárodnú dopravu. Pre túto letnú sezónnu už zriadili autobusovú linku do Bulharska a chystajú do Chorvátska. "Rozrobené máme dopravu aj do ďalších dvoch štátov, ale nerád by som prebiehal, kým nemáme schválenú licenciu," uzavrel.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš