sídlila v budove Geodézie a časť v sídle okresného úradu.
"Pracovné podmienky sa nám výrazne zhoršili v čase, keď začal fungovať vyšší územný celok," povedal riaditeľ prešovskej pobočky Sociálnej poisťovne (SP) Marián Kríž. Po vysťahovaní sa z budovy Okresného úradu v Prešove bolo SP operatívne hľadať iný nájom. Podľa riaditeľa ušetrí poisťovňa tým, že má vlastné priestory, dva milióny korún ročne.
"V roku 1997 sme mali zabezpečený pozemok pod obchodným domom Tesco. Mala tam stáť naša budova, vedľa nej, smerom k trhu, mal stáť bazén a smerom k obchodnému domu nadzemné parkovisko," začal popisovať oddyseu riaditeľ. Keď už bolo rozhodnuté o výstavbe pobočky SP, zmenila sa koncepcia.
Budova, v ktorej dnes sídli, bola pôvodne plánovaná pre telekomunikácie. Tie podľa Kríža zistili, že im vyhovujú doterajšie priestory na Ulici Marka Čulena. Cez realitnú kanceláriu si teda budovu vybrala Sociálna poisťovňa. M. Kríž o budove povedal, že by bola pre iný subjekt ťažko využiteľná a prirovnal ju k nevyužitému a chátrajúcemu stomatologickému pavilónu na Sídlisku III. "Domnievam sa, že by taký osud bol stihol aj túto budovu. Zachránila sa jedna pekná budova v centre mesta."
Okrem nového sídla má prešovská pobočka Sociálnej poisťovne aj vysunuté pracovisko v Sabinove. "V plnom rozsahu bude zabezpečovať oblasť poistenia v nezamestnanosti a garančného poistenia. Všetky ostatné činnosti pokrýva len informačne," priblížila jeho činnosť vedúca kancelárie riaditeľa prešovskej pobočky SP Katarína Hechtová. Ako ďalej povedala, prešovská pobočka SP je už nie je otvorená iba počas stránkových dní, ale každý deň, a to do 14. (v stredu do 16.) hodiny. "Sledovali sme tým priblíženie sa klientovi," uviedla.
Prispôsobené boli napríklad aj prepážky na prízemí na vybavovanie klientov. "Stretli sme sa aj s prejavmi nespokojnosti, že máme otvorené iba do 14. hodiny. Otvorené však máme každý deň, aj v rámci obedňajšej prestávky."
Pobočka má podľa slov riaditeľa Kríža predpísaný, neprekročiteľný počet 137,5 zamestnanca. Pokrýva územie okresov Prešov a Sabinov s 216-tisíc obyvateľmi. Je štvrtá na Slovensku po Bratislave, Košiciach a Trnave a má vyše 60-tisíc poistencov.
Vlani vybrala prešovská pobočka SP na poistnom zhruba 2,5 mld. Sk. V súčasnosti, po tom, čo pribudol výber za poistenie v nezamestnanosti, vyberá približne 250 miliónov mesačne. Neplatiči dlhujú od roku 1993 poisťovni vyše dvoch miliárd korún, avšak podľa Krížových slov až 60 percent z tejto sumy tvoria pokuty a penále.
"Sociálna poisťovňa od začiatku ide tvrdo a nekompromisne po neplatičoch," konštatovala K. Hechtová, avšak dodala, že niektoré dlhy sa vymáhajú ťažko. Problémom bolo napríklad to, že tí istí ľudia nechali skrachované 'eseročky' či 'akciovky' napospas osudu, narobili dlhy a založili si s čistým štítom nové spoločnosti. Staré dlhy sa pritom vymáhajú ťažko. "Nádejali sme sa, že sa to zmení po tom, čo začal platiť zákon o konkurze a vyrovnaní." Veľakrát však podľa Hechtovej "išlo o legálne, štátom posvätené zlikvidovanie dlžôb". Ako dodala: "To, čo sa deje v niekoľkomiliardových taxách, čo je publikované, sa deje na okresnej úrovni v niekoľkotisícových sumách."
Výšku nevybranej sumy skresľuje aj fakt, že zákon (pred novelou) prikazoval sústavne penalizovať, až kým klient poistné nezaplatí. Postup poisťovne v prípade neplatičstva je taký, že najprv smerujú k dlžníkovi upomienky, neskôr rozhodnutie o platobnom výmere (je v právomoci SP). Ak nereaguje, nasledujú súdy a súdni exekútori. Práve vymáhanie prostredníctvom súdnych exekútorov je podľa pracovníkov SP "najefektívnejšou formou".
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš