Poprad Mesto Poprad sa, najmä pre chodcov, stáva čoraz bezpečnejším. Zhodli sa na tom viacerí odborníci na dopravu.
Podľa policajných štatistík klesá, v porovnaní s minulosťou, počet dopravných nehôd s účasťou chodcov a to najmä na priechodoch pre chodcov. V tomto roku bol na priechode pre chodcov zrazený iba jeden chodec, kým počas celého minulého roka jeden chodec na priechode zomrel, päť bolo ťažko a traja ľahko zranení.
"Počas celého minulého roka sme zaregistrovali na území mesta Poprad spolu 385 dopravných nehôd. Dvaja ľudia boli usmrtení, z toho bol jeden motocyklista a jedna chodkyňa na priechode pre chodcov. Trinásť ľudí bolo zranených ťažko, z toho bolo deväť chodcov, z ktorých piati sa zranili na priechode pre chodcov. Ľahko zranených bolo 15 ľudí, z toho desať chodcov a traja z nich boli zranení v čase, keď prechádzali cez priechod pre chodcov. Za prvý polrok roka 2004 sme zaznamenali 169 dopravných nehôd, jednu mŕtvu chodkyňu, ktorá prechádzala cez cestu mimo priechodu pre chodcov (pred niekoľkými dňami pribudol do štatistík ďalší mŕtvy chodec, ktorý skonal na Partizánskej ulici, mimo priechodu pre chodcov - poznámka redakcie), štyri osoby boli zranené ťažko, z ktorých bol iba jeden chodec, aj ten bol mimo priechodu a 17 ľudí bolo zranených ľahko, z ktorých bol jeden chodec na priechode pre chodcov. Zo štatistík teda vyplýva, že v tomto roku bol na priechode pre chodcov zrazený iba jeden chodec, čo je potešujúce číslo," uviedol riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu Okresného riaditeľstva Policajného zboru (ODI OR PZ) v Poprade Rastislav Polakovič.
Priaznivejší vývoj nehodovosti v metropole pod Tatrami majú podľa riaditeľa "na svedomí" signalizačné zariadenia na Štefánikovej ulici a červenou farbou zvýraznené priechody pre chodcov na celom území mesta. "Hoci vyhláška o zvýrazňovaní nič nehovorí, podľa môjho osobného názoru, farebným zvýraznením priechodov sa zvýšila bezpečnosť chodcov," dodal policajt.
Mesto Poprad aj v tomto roku použilo na bezpečnosť účastníkov cestnej premávky nemalé finančné prostriedky. Do zvýraznenia priechodov investovala Správa mestských komunikácií (SMK) približne 600-tisíc korún. Ďalšie peniaze mesto použilo na rekonštrukciu križovatky nad pivovarom a to asi 3,4 milióna korún. Asi 700-tisíc korún stáli spomaľovače. Pred časom sa zrekonštruovala a rozšírila Štefánikova ulica a na problematických križovatkách bola osadená svetelná signalizácia.
Zástupca riaditeľa popradského Obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie Emil Môcik si myslí, že pokiaľ ide o bezpečnosť cestnej premávky, situácia sa v Poprade výrazne zmenila k lepšiemu. "Svetelná signalizácia na Štefánikovej ulici prispela k väčšej bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky, vítame aj zvýraznenie priechodov pre chodcov. Ľudia, najmä dôchodcovia a rodičia s deťmi sa na nich cítia bezpečnejšie. Z našich vlastných skúseností vyplynulo, že pri vstupe do mesta na Partizánskej ulici, najmä vodiči z iných miest výrazne pred priechodmi spomaľujú, mysliac si, že ide o spomaľovač. K ďalšiemu zlepšeniu situácie prispeje rekonštrukcia kruhového objazdu," konštatoval zástupca.
Popradčania i cudzinci sa však sťažujú na to, že zelená pre chodcov svieti veľmi krátko a najmä straší ľudia nestihnú prejsť včas cez vozovku. Podľa R. Polakoviča je prioritou križovatiek na Štefánikovej takzvaná zelená vlna pre vodičov áut. "Nastavenie svetelnej signalizácie sa meniť nebude. Chodci sa na zelenú dostanú do polovice vozovky, takže na druhú stranu sa dostanú bez problémov. Aj keď svieti chodcom červená, automobily majú zelenú až neskôr, takže chodci stihnú prejsť na druhú stranu," vysvetlil riaditeľ ODI OR PZ.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš