Korzár logo Korzár Spiš

Strojárske spoločnosti bojujú o prežitie, chýbajú im prevádzkové zdroje

Prešov - Nie je žiadnym tajomstvom, že všetky strojárske firmy na Slovensku bojujú o prežitie. Prešov a jeho okolie mali v tejto oblasti zvučné meno,

zamestnávali podstatnú časť obyvateľov regiónu. Vyrábali a vyrábajú patentované, na svetových trhoch žiadané výrobky. Zdá sa, že to všetko je minulosťou. Životaschopným firmám spravidla chýbajú prevádzkové zdroje a banky sú v poskytovaní úverov až veľmi opatrné. Výsledkom je prepúšťanie a redukovanie výrobného programu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výnimkou nie je ani výrobca kuželikových ložísk, prešovské ZVL Auto, s. r. o., Prešov. "Sme v situácii, keď ložiská nepredávame, ale doslova rozdeľujeme, len aby sme dodržali objednávky," uviedol generálny riaditeľ Miloslav Vysoký (na snímke). Aj keď im priazeň odberateľov na svetových trhoch ostala, mimochodom, vyvážajú 90 percent svojej produkcie, ich ročný obrat predstavuje 400 miliónov korún, je tu problém. Chýbajú im financie, aby mohli systematicky udržiavať výrobný program.

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok im priniesol niekoľko zásadných zmien. Talianska spoločnosť ZVL Italia bola od roku 1998 stopercentným vlastníkom, ale po zmene zákona sa pomer zmenil. "Ide skôr o vynútenú organizačnú zmenu. V súčasnosti ZVL Italia vlastní 98 percent a ja ako manažér 2 percentá spoločnosti."

Tých zásadnejších zmien však bolo hneď niekoľko. Vo februári tohto roku ohlásili hromadné prepúšťanie a z firmy muselo odísť 60 zamestnancov. M. Vysoký netajil, že dôvodom boli finančné problémy. Istá nemenovaná banka manažmentu avizovala, že v marci im vypovedá úver vo výške 28 miliónov korún.

"Bol to nečakaný a nepríjemný ťah, ale do 14 dní sme úver vrátili z prevádzkových zdrojov. Neskôr sa nám podarilo získať cudzie zdroje v objeme 26 miliónov a firmu sme znova stabilizovali. Potrebovali by sme viac financií, aby sme mohli plniť objednávky a pokryť neplánované výdavky na údržbu technológie. Rokujeme ďalej, ale banky nás považujú za firmu lokálneho významu. Trend podkapitalizovania pokračuje," konkretizoval situáciu. Na otázku, s akým objemom by mohli dodržať výrobný program, odpovedal, že potreba sa pohybuje na úrovni 60 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu

V tom istom čase však prišiel ďalší šok vo forme zvýšenia ceny ložiskovej ocele. ZVL Auto bolo nútené zvýšiť cenu svojich výrobkov, čím stratilo konkurencieschopnosť v strednej Európe, kde je prílev ruských a ázijských ložísk za oveľa nižšie ceny. Manažment musel rozbehnúť rokovania s odberateľmi a uzavrieť dohody aspoň o čiastočnej kompenzácii ceny výrobkov, čo nie je ľahké počas roka najmä v prípade dlhodobých zmlúv. Dohody s najväčšími odberateľmi sa im podarilo ovplyvniť až v júli. Cenu výrobkov však mohli zvýšiť len o 5 percent, hoci cena ocele ovplyvnila výrobné náklady oveľa výraznejšie.

Pod negatívny hospodársky výsledok sa však podpísali aj kurzové zmeny, teda prepad dolára voči euru a posilnenie slovenskej koruny. "Kurzové rozdiely pre nás znamenali stratu okolo 20 miliónov korún. V druhom polroku chceme dosiahnuť vyrovnaný hospodársky výsledok. Plánujeme uviesť nový výrobok na nemecký trh."

SkryťVypnúť reklamu

Po vstupe talianskeho partnera do spoločnosti v roku 1998 bolo dohodnuté memorandum, že počas desiatich rokov sa budú zisky investovať do rozvoja. Tie sú však skromné. "Časť odpisov každý rok investujeme. V júni sme spustili nové kompresory v hodnote 18 miliónov korún, od ktorých očakávame úsporu energie a zníženie prevádzkových nákladov. Máme ambíciu postaviť novú halu vrátane technológie v záujme koncentrácie a zvýšenia efektivity výroby. Vstupné operácie sa budú robiť v starej hale a finálne v novej. Pokúsili sme sa požiadať o spolufinancovanie prostredníctvom grantu EÚ s tým, že tretinu zdrojov si budeme musieť zabezpečiť. V súčasnosti je to v rovine projektovej dokumentácie a možno koncom jesene sa začnú aj stavebné práce."

V súčasnosti v ZVL Auto pracuje 424 zamestnancov a ďalších 69 v dcérskej spoločnosti ZVL TS, čo je vlastne odčlenená náraďovňa, ktorá vyrába náradie pre materskú firmu, ale má aj vlastné objednávky.

Zaujímalo nás, či počet zamestnancov je už stabilizovaný, alebo hrozí ďalšie prepúšťanie. "Súčasný stav je už technologické minimum na udržanie výroby a plnenie objednávok," uzavrel Vysoký.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 85 834
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 577
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 302
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 388
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 373
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 224
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 438
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Boris Voroňák.

Posledná rozlúčka so zosnulým sa uskutoční 11. apríla.


TASR
Ilustračný záber.

Obchádzková trasa povedie cez mesto Prešov.


TASR
Ilustračný záber.

Práce budú prebiehať v stredu a vo štvrtok.


TASR
Rekonštrukcia sa dotkne úseku s dĺžkou 220 metrov.

Predpokladaná hodnota zákazky je vyše 450-tisíc eur.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu