obnovu," skonštatoval riaditeľ Správy a údržby ciest (SÚC) PSK Vladimír Kozák.
Podľa údajov z roku 2002 bolo 34,7 percent ciest II. triedy v nevyhovujúcom stave, v havarijnom 7,1 percent. Pri cestách III. triedy bolo v nevyhovujúcom stave 41,5 percent ciest a v havarijnom 13,4 percent. „Odvtedy sa situácia ešte zhoršila," tvrdí Kozák.
V súvislosti s opravou ciest vykonali niekoľko verejných a užších súťaží. Z rozpočtu pre tento rok na opravy ciest vyčlenili 50 miliónov korún. Ani toto číslo však nie je konečné, pretože nie sú podpísané delimitačné protokoly so Slovenskou správou ciest (SSC) ohľadne záväzkov. Ide o sumu 17 410 00 Sk - tieto prostriedky sa nemôžu použiť, sú zablokované. Na opravy ciest môže v tomto roku PSK teda použiť len necelých 35 miliónov.
Ktoré cesty sa budú opravovať? Ide o cestu v obci Vyšná Polianka, kde pôjde o 4 centimetrovú opravu živičného povrchu v hodnote do 2 miliónov korún, ďalšou akciou je oprava cesty v Bardejove od odbočky Mihaľov smerom do centra, kde sa rozpadáva povrch cesty II. triedy, celková hodnota opravy je 3 300 000 Sk. Živičná úprava bude vykonaná aj v obci Chmeľová (1 100 000 Sk). V oblasti Humenné bude pokračovať oprava cesty od Uličského Krivého na Novú Sedlicu (2 140 000 Sk), tiež sa bude riešiť situácia v koncovej obci Vyšná Jablonka zhruba za milión korún. V oblasti Poprad sa už rozbehla akcia Hozelec smerom na Svit (1 450 000 Sk), obdobne medzi obcami Kravany - Bijacovce sa zvýši koberec o 5 centimetrov (1 500 000 Sk), opravovať sa bude aj cesta na Domaňovce, kde sa mienia vyrovnať s veľkými nerovnosťami smerom na Levoču. Osobitným problémom zo strategického hľadiska sú cesty v Poprade a Vysokých Tatrách. Na týchto cestách sa bude realizovať dvojvrstvový náter a to v Starom Smokovci, tiež v Tatranskej Lomnici a Tatranskej Lesnej. Na záchranu štátnej cesty III. triedy po obec Janovce vynaloží PSK 500 000 Sk.
Čo sa týka oblasti Prešov, opravovať sa bude cesta v obci Krásna Lúka, ďalšou akciou je cesta medzi obcami Malý Slivník a Veľký Slivník, tiež sa bude robiť spojka Kapušany smerom na Bardejov (780 000 Sk), ďalšou opravou je smer Podhradík na Vyšnú Šebastovú, potom Šarišské Lužianky. V oblasti Stará Ľubovňa sa bude realizovaná živičná úprava na odstránenie havarijného stavu v obci Zálesie. „Tam už ani autobus nechce chodiť, vozovka sa totálne rozpadla," poznamenal riaditeľ.
V oblasti Svidníka chcú dokončiť priepust za obcou Chotča, v obci Kručov zrealizovať koberec a medzi obcami Hrabovčík a Lomné zvýšiť koberec, čo si vyžiada finančné náklady 3 700 000 Sk. V oblasti Vranova nad Topľou zrealizujú iba jednu akciu za 1 350 000 Sk, a to spojenie obcí Holčíkovce - Rafajovce. Riaditeľ zdôraznil, že na PSK prešli aj zmluvné záväzky zo SSC z roku 2003, v tejto súvislosti spomenul úpravu štátnej cesty Lesnica.
Podľa riaditeľa SÚC PSK by celkove na obnovu vozoviek potrebovali oveľa viac peňazí, zhruba okolo 500 miliónov korún. Od starostov obcí už registrujú 52 žiadostí a sťažností na opravu ciest. Tie mienia riešiť v strategickom pláne na roky 2005 - 2010.
„Oveľa horšia situácia je však na mostoch," poznamenal Kozák. Dokončil sa most Jastrabie, na dokončenie však čaká most pri obci Turany. „Dohodli sme jeho dokončenie v roku 2005, no na jeho sprejazdnenie bude nutných 7 miliónov korún."
Problémom sú podľa riaditeľa aj tie mosty, ktoré ešte neboli delimitované na PSK a sú v havarijnom stave. Ide o dva mosty v obci Sulín a povodňový most pri obci Štrba. V rámci delimitácie dostal PSK aj vyše 16 miliónov Sk kapitálových financií. Pôvodne boli určené na strojné vybavenie a obnovu technického parku, „nakoniec pôjdu na stavebné účely," uzavrel Kozák.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš